DotsInMinds: in het brein van de digitale consument (deel 2)

FacebookTwitterLinkedIn

In dit artikel behandelen we de resultaten, het vervolg van de analyses en de conclusies van onze enquête over de rol van de digitale media in het leven van de consumenten. We hebben het hieronder over de reclameformaten en ook over de zoekopdrachten waarvoor Google het belangrijkste kanaal vormt.

In het kort

  • In de enquête werd de perceptie van een hele reeks digitale formaten (10) getest door ze zowel positief als negatief te kwalificeren.
  • In de eindbalans zijn het meestal de verwijten zoals “opdringerig”, “te veel in aantal” of “ongepast/buiten context” die zwaarder wegen dan de positieve evaluaties.
  • Er zijn echter aanzienlijke verschillen: videoreclame wordt niet erg geapprecieerd, maar “tutorials” lijken verhoudingsgewijs beter te worden gewaardeerd. Dit herinnert aan het belang van de relevantie van reclame in functie van de interesses de consument.
  • Is het een gevolg van de media-aandacht voor deze wiskundige term? Algoritmen lijken in ieder geval bij naam bekend te zijn bij de internetgebruikers en worden gezien als een belangrijke invloedfactor op online zoekresultaten.
  • Google, ten slotte, wordt algemeen beschouwd als “niet-objectief” en wordt toch op grote schaal gebruikt. Net zoals Facebook veel kritiek krijgt maar desondanks bovenaan de lijst van de meest gebruikte toepassingen staat.

De studie werd in maart 2022 uitgevoerd. De details van de onderzoeksmethode worden in het eerste deel van deze analyse uit de doeken gedaan.

Meer info op de website van Outer Space.