Volgens de GfK Coronavirus Consumer Pulse Study maakt de coronacrisis de consument mogelijk gezonder. Uit recent onderzoek bleek dat Belgische consumenten meer thuis koken, meer vers fruit en groenten eten en meer belangstelling hebben gekregen voor tuinieren. De coronasluiting, en de daaruit voortvloeiende vrije tijd, heeft de aandacht van de Belgische consument dan ook verlegd naar een gezonder leven.
Volgens de GfK Coronavirus Consumer Pulse Study besteedde bijna de helft van de Belgische bevolking minder tijd aan werk, waardoor er tijd vrijkwam om aan andere dingen te besteden. De onderzoeksresultaten toonden aan dat consumenten niet alleen meer bezig waren met hun gebruikelijke vermaak, zoals het kijken naar Netflix of het spelen van een videogame, maar ook een gezondere levensstijl gingen volgen: ze kookten meer, aten gezonder en kwamen dichter bij de natuur te staan.
Een eerste onverwacht positief effect van de coronacrisis is dat tijdens de eerste twee weken van de coronasluiting bijna elke Belg (96%) zelfgekookte maaltijden heeft gemaakt (33% meer dan normaal) en 20% minder voorgekookte maaltijden heeft gegeten.
Ongeveer één op de vier Belgen zegt verder meer vers fruit en groenten te hebben gegeten dan voorheen. Eén op de vijf Belgen is ook van plan om de komende weken meer vers fruit en groenten te gaan kopen.
Tot slot zoeken de Belgen tijdens de coronacrisis psychologisch comfort in de tuin en in DIY. Volgens het onderzoek is 72% van de Belgische consumenten geïnteresseerd in tuinieren (17% meer dan normaal) en 65% in DIY (12% meer dan normaal). Van degenen die geïnteresseerd zijn in tuinieren, zegt 23% dat ze de komende weken planten of aromatische plantenzaden zullen kopen zonder het uit te stellen.
Vergeleken met andere productcategorieën is dit een vrij hoog aantal, waaruit blijkt dat de behoeften van de consument op het gebied van tuinieren en DIY hoger zijn dan bij andere categorieën. Als het bijvoorbeeld gaat om grote huishoudelijke apparaten, zegt slechts 5% dat ze een aankoop zullen doen zonder het uit te stellen.
“Deze trends suggereren dat de coronacrisis de aandacht van de consument transformeert, waardoor de consument meer dan voorheen gericht is op zijn welzijn“, zegt Richard Boyko, Country Lead of Marketing Effectiveness & Consumer Insights in België.
“Met de lockdown, wat betekent dat ze bijna gevangen zitten in hun eigen huis, hebben consumenten geprobeerd om hun ervaring te transformeren en te profiteren van de situatie – waarbij ze de gelegenheid te baat nemen om hun balans tussen werk en privéleven opnieuw te definiëren. Uit ander onderzoek blijkt ook dat gezondheid momenteel de grootste zorg is voor consumenten wereldwijd – en dit is de drijvende kracht achter enkele grote veranderingen in de levensstijl. De vraag is hoeveel van deze experimenten permanente veranderingen zullen worden“.