Belgische spots op TF1: welk belang voor adverteerders?

FacebookTwitterLinkedIn

Vanaf september 2017 opent TF1 zijn programmarooster voor Belgische adverteerders. We beschikken vandaag over meer informatie, onder andere over de commercialisatievormen. Er resten daarentegen nog veel vragen over de bereikmeting.

In het kort

  • De komst van TF1 op de Franstalige Belgische markt zal niet in mineur van start gaan: van bij aanvang wordt een aanzienlijk aanbod op de markt gebracht met 80 tot 90% van het programmarooster.
  • Er blijft een quotum met exclusief Franse reclameblokken bestaan: de contexten binnen de sportuitzendingen en bepaalde ficties. Daardoor kan het zijn dat er verschillende aanbiedingen of promoties voor identieke producten naast elkaar bestaan.
  • De impact op de concurrentie wordt bevestigd: de regie Transfer die instaat voor TF1, kondigt een aanmoedigend tariefbeleid aan. Het is nog aanlokkelijker als de adverteerder de regie toelaat om zijn planning te beheren.
  • Tegelijk blijft het reclameaanbod van TF1 overvloedig en omvat het wat de ‘reclametunnel’ genoemd wordt. Dat is anders dan op de Franstalige Belgische zenders, die minder overvol zitten en kortere, maar talrijkere, reclameblokken verkiezen. Dit is een van de meest onderscheidende punten tussen TF1 en het bestaande Belgische aanbod.
  • Wat de bereikprofielen betreft, biedt de nieuwkomer geen echte innovatie, maar wel de mogelijkheid om de Franstalige Belgische bevolking sneller te bereiken in een drukker beconcurreerde context.