PUB zet al enkele jaren in op duurzaamheid binnen de sector met een dedicated event. Dit jaar was het weer zover. Thema van de Orbit-avond (of Orbit-week): Human First. Hieronder een greep uit de inzichten die ons werden voorgeschoteld in White Cinema in Brussel op 21 oktober.
Sustainable Storytelling, wat is dat? Dat zijn verhalen met impact, die het gedrag van mensen kunnen veranderen, aldus Britt Buseyne, journalist van de podcast Sustainababbels. Blijkt echter dat we toch met z’n allen eerder aan kortetermijndenken doen en bij een lapsus in ons welgemeend milieubewust gedrag onszelf makkelijker zullen ‘goedpraten’ dan onszelf te ‘corrigeren’. ‘Duurzaamheid’ als unique selling proposition doet het ook niet altijd even goed als je zou denken. Wat zegt Britt Buseyne daarop? Dat het beter kan zijn om je product te gaan aanbrengen vanuit een andere focus en dat duurzame achter de hand te houden als een mooi extraatje.
Generationele stereotypes, ze swingen de pan uit. Benoît Vancauwenberge (20Something) kwam het staven en legde de focus op de Gen Z, de generatie die, aldus zijn inzichten, nog wel het méést verschilt van alle andere. Zij zijn namelijk de generatie die nooit anders gekend heeft dan een digitale wereld. Dat digitale gegeven werk een nieuwe dynamiek in de hand. Oudere generaties gingen voor nieuwe kennis te rade bij hun oudere medemensen; Gen Z doen hun eigen kennis op omdat het internet hen dat mogelijk heeft gemaakt. Een horizontale generatie dus. Dat zal zich steeds meer laten voelen in de maatschappij naarmate er meer Gen Z’ers op de arbeidsmarkt terechtkomen: jobs zullen gekozen worden volgens de waarden, producten gekocht volgens hetzelfde principe.
Sociaal ondernemen, het is wat anders. Piet Colruyt kwam het concept bevattelijk maken. Tussen non-profit (traditioneel met een maatschappelijke missie voorop) en for-profit (traditioneel vanuit een winstmotief) ligt nog zoveel meer om te exploreren. Je kunt gerust iets commercieels beogen en tóch maatschappelijke doelen voor ogen hebben. Of je kunt vanuit een maatschappelijk verhaal bewogen zijn om iets te gaan ondernemen, en er zonder schroom ook iets bij verdienen dat je opnieuw in dat maatschappelijke doel kunt investeren. Een breed spectrum van organisaties en bedrijven dus. Om maar te zeggen: je hoeft helemaal niet het een of het ander te zijn om iets te kunnen doen bewegen in de wereld.
Mom I’m Fine, het is een fascinerend verhaal van Jonathan Kubben. De jongeman had jaren geleden de grote droom om de wereld rond te reizen. Maar hoe zoiets financieren? Uiteindelijk kreeg hij sponsors te pakken via het idee om op te vallen: hij postte zijn travelfoto’s met een geruststellende boodschap voor zijn moeder. Zijn influencercarrière was gelanceerd. Na een tijd begon dat te knagen en vroeg hij zich af of hij niet iets betekenisvols kon doen met zijn succes. Hij wendde zijn ongelooflijke verhaal aan om humanitaire projecten op te starten. “Create a community with a daring and caring mission”.
Voor Isabel Verstraete (The Care Principles) is het simpel: de wereld is veranderd, merken moeten dat ook. Hoe begin je daaraan? Caring moet je tot in het DNA van je bedrijf laten sijpelen: het is allemaal goed en wel om een keer in het jaar De Warmste Week te ondersteunen, zo vertelt ze, maar dat ‘caring’ moet fundamenteel deel gaan uitmaken van je business. Een kletskassa in Jumbo om eenzaamheid te counteren? Dat werkt. Begin intern voor je de boodschap extern uitdraagt. Bij het UZ in Brussel hebben ze bijvoorbeeld hun marketing- en hr-afdelingen samengevoegd: een verandering die de medewerkers zeer op prijs stelden, zeker in tijden van de Covidcrisis.
Voor Christian de La Villehuchet (Havas) moet je er als werkgever voor zorgen dat je medewerkers graag naar het werk komen. Bij NGroup hebben ze daar zelfs een Happiness Manager voor, vertelt Kim Beyns. “Le premier environnement, ce sont des gens”, stelt Christian De la Villehuchet het duidelijk. Nathalie Erdmanis (AG Insurance) vatte hun betoog voor de mens als centrale punt in bedrijven nog samen als volgt: “Internal and external communications are linked. Employees are part of the mission of the company”.