Het Communicatie Centrum publiceert nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing

FacebookTwitterLinkedIn

Het Communicatie Centrum had in 2018 al aanbevelingen omtrent influencers opgesteld. Vandaag publiceert het nieuwe aanbevelingen die de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in staat zal stellen de identificatie van de commerciële relatie tussen adverteerder en influencer beter te controleren. Dit wil zeggen als er sprake is van een vergoeding of de mogelijkheid om een vergoeding te krijgen voor de influencer, in ruil voor hun communicatie.

Het Communicatie Centrum (vroeger de Raad voor de Reclame) is de professionele organisatie die de verschillende communicatieberoepen in België verenigt (adverteerders, media, communicatiebureaus en actoren uit de digitale sector).

Het Communicatie Centrum besteedt een groot deel van zijn middelen aan de JEP, een onafhankelijk en paritair samengesteld orgaan. De JEP onderzoekt of de inhoud van reclameboodschappen die uitgezonden worden in de media conform zijn met de regels van de reclame-ethiek, door zich te baseren op de wetgeving en de zelfregulerende codes.

Gelet op de voortdurende veranderingen in de communicatiesector, het belang van influencers in de promotie van merken, producten en diensten, en de door de JEP opgedane ervaring, achtte het Communicatie Centrum het noodzakelijk de regels die van toepassing zijn te laten evolueren.

“Deze nieuwe aanbevelingen bieden een betere bescherming aan de consument die het recht heeft om altijd te weten of een post op sociale media een mening of ervaring betreft of dat er sprake is van een commerciële communicatie. Deze regels bieden ook rechtszekerheid aan de sector om ervoor te zorgen dat de consument naar behoren wordt beschermd”, zegt Sandrine Sepul, Directrice van het Communicatie Centrum.

Meer info over de aanbevelingen.