GroupM Webinar – Nomadic Commerce: Belgen houden van e-commerce, maar veel geld vloeit naar het buitenland

FacebookTwitterLinkedIn

E-commerce kende een grote groei tijdens de coronacrisis en niets wijst erop dat dit snel zal wijzigen. Voldoende materie dus voor GroupM Belgium om hier hun derde najaarswebinar over te houden.

Hoe zal de toekomst van shoppen eruitzien? Gaan we naar een mix tussen fysiek en digitaal? Hoe kunnen we zo’n hybride shopervaring maximaliseren? Om die vragen te beantwoorden, nodigden Gino Baeck (CEO) en Bart De Pauw (Chief Business Intelligence Officer) John Greca, Roel Palmaerts, Ismaël El Kassimi en Tom Palmaerts uit.

E-commerce in België

John Greca is Head of E-commerce bij GroupM Services Belgium. Hij gaf aan dat het aandeel van online shoppen de voorbije jaren steeg en ook de komende jaren zal blijven stijgen, meer bepaald van 11% in 2019 naar 17% in 2023. Binnen online shoppen zal ook het aandeel van mobiel shoppen stijgen van 18% in 2019 naar 25% in 2023.

Het jammere is echter dat veel geld van online shoppen naar het buitenland vloeit. 30,8% van alle Belgische inkopen gaat naar buitenlandse platformen. Daarmee scoort België hoger dan het Europees gemiddelde (25,5%) en blijft het ver achter Nederland dat met 14,9% de beste Europese leerling is.

Survey van GroupM over de toekomst van e-commerce

Roel Palmaerts (Research Manager bij Mindshare Belgium) en Ismaël El Kassimi (Data & Insights Expert bij GroupM Belgium) presenteerden de resultaten van hun survey over de toekomst van e-commerce.

De belangrijkste conclusies zijn:

  1. De toekomst van e-commerce is veelbelovend in België met een toenemend aandeel van online shopping binnen de totale omzet. De Belg zijn houding ten opzichte van e-commerce wordt alsmaar positiever.
  2. De online prestaties van fysieke winkels maken een inhaalbeweging op de gespecialiseerde online spelers dankzij nabijheid als belangrijkste drijfveer. Decathlon en Media Markt scoren het best qua fysieke winkels die ook online verkopen. Bol.com staat weinig verrassend op de eerste plaats wat betreft pure online spelers.
  3. We zouden het moeten hebben over een optichannel-aanpak aangezien de grenzen tussen online en offline aan het verdwijnen zijn, met smartphones als echte game changer.
  4. De toekomst is een gemengde fygitale ervaring waarbij technologie de klantervaring zal verbeteren, maar waar de menselijke toets cruciaal zal blijven.
  5. Tegenwoordig gaat het bij e-commerce om het succes over alle kanalen heen. Een multi-channelstrategie is dus de nieuwe maatstaf en het gebruik van slechts één kanaal is niet langer de regel.
  6. Met het verdwijnen van third party cookies gaan we van “gepersonaliseerd” naar “persoonlijk”. Data zullen enkel worden gedeeld aan de voorwaarden van de consumenten.

Mensgerichte ervaring op basis van data en technologie

De laatste spreker was trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves.

Hij maakte duidelijk dat vele Belgische retailers 10 jaar geleden nog steeds dachten dat Belgen niet online zouden kopen, met als gevolg dat nu veel geld naar buitenlandse platformen gaat. Consumenten kiezen voor de gemakkelijkste en snelste weg en die leidt nu eenmaal ook vandaag nog naar Bol.com en consoorten.

Deze denkfout mogen we niet opnieuw maken en daarom nemen we best een kijkje naar hoe winkels er binnen 5 à 10 jaar kunnen uitzien. Volgens Tom Palmaerts zal een mensgerichte ervaring op basis van data en technologie centraal staan.

Enkele voorbeelden van langetermijndenken zijn showrooming (mensen naar je winkel krijgen en hen daar een ervaring aanbieden), webrooming (je online aanwezigheid op bijvoorbeeld Instagram maximaliseren), n-commerce (inspelen op nabijheid waar de ‘n’ staat voor neighbourhood), fygitale winkels (waar fysieke en digitale elementen samenkomen), community retail (je klanten samenbrengen) en social commerce (naar het voorbeeld van Pinduoduo in China).