La Marque, c`est moi. Merkdepotisme in tijden van co-creatie

FacebookTwitterLinkedIn

 

In de bijlage vindt u de presentatie die Piet Wulleman heeft gegeven op de Sanoma Mediaparade 2013 te Diegem op 30/05/2013.

 

De consument vragen wat hij wil is niet de beste manier om te geven wat hij wil. Of nog: een customer-centric, loyalty-based, fan-oriented tijdperk komt ten einde! Of toch een beetje, nuanceert Piet Wulleman. Waar men ooit dacht dat 20% van de klanten voor 80% van het volume staat, blijkt dat slechts 50% te zijn. Met andere woorden: al wie géén fan en géén vriend is, staat eveneens voor 50%. Hoe bereik je die? Want groei komt meer uit penetratie dan uit loyalty.
Wat raadt Piet Wulleman merken aan? Heb lef, formuleer je duidelijke mening en zoek naar het punt waar publiek belang en het merkbelang elkaar kruisen. Durf dat verhaal ook te brengen, wees niet bang voor het grote verhaal. Leg ook uit waar het product voor staat en communiceer op een persoonlijke manier. Consumenten naar de mond praten, deugt niet. Met andere woorden: zoek de entrepreneur in jezelf. Als je niet interessant bent voor jezelf, waarom zou je dat dan zijn voor de consument?