Het nieuwe tv-kijken: eigen kijkmomenten vullen live tv aan (Seul NL)

FacebookTwitterLinkedIn

Steeds vaker kiest de kijker gelijk welke televisiecontent wanneer hij maar wil. Die eigen kijkmomenten vullen live tv aan. Dat blijkt uit onderzoek van Why5 Research en MEDIALAAN bij 1500 Vlamingen tussen 15 en 64 jaar.

 

Eerst en vooral: steeds meer Vlamingen en jongeren kijken live tv, én dat doen ze bovendien langer. In 2006 had televisie een dagelijks bereik van 65% bij Vlamingen tussen 15 en 64 jaar. In 2014 ligt dat 3% hoger, hoofdzakelijk door een stijging van het uitgesteld kijken. Ook de dagelijkse kijkduur groeit significant: van 2.26 uur in 2006 naar 2.41 uur – waaronder 12 min uitgesteld kijken – in 2014.

 

Jongeren kijken 2 uur televisie per dag

 

Bij Vlaamse jongeren tussen 15 en 34 jaar zijn de cijfers nog opmerkelijker. Voor deze doelgroep lag het dagelijks bereik in 2006 nog op 54%. In 2014 klimt dat naar 56% plus 3% uitgesteld kijken. Bovendien kijken de jongeren van nu dagelijks gemiddeld 20 minuten langer dan acht jaar geleden. Waar ze toen elke dag 1.40 uur tv-keken, kijken ze vandaag 1.49 uur live plus 11 minuten uitgesteld.

 

Bovenop het lineaire televisiekijken, zet ook het eigen kijkmoment zich door. Dat is een nieuwe manier van tv-kijken waarbij de kijker gelijk welke televisiecontent kiest wanneer hij maar wilt. In een studie van Why5 Research en MEDIALAAN verklaren 56% van de Vlamingen en 75% van de jongeren minstens één eigen kijkmoment per maand te hebben. Hiervoor gebruiken ze streamingdiensten, downloadsites en on demand-catalogussen van distributeurs of zenders. De respondenten geven tenslotte aan dat een eigen kijkmoment helpt om hun behoeften maximaal in te vullen. Ze doen het vooral om één of meerdere programma`s in te halen, om gezellig samen te zijn met familie of vrienden, om zich te ontspannen, en om zichzelf te verwennen.