A Review of Food Marketing to Children and Adolescents

FacebookTwitterLinkedIn

 

Een onderzoek van de Federal Trade Commission wijst uit dat de totale uitgave aan food marketing gericht aan kinderen in 2009 is gedaald met 19,5% t.o.v. 2006.

 

De 48 onderzochte bedrijven spendeerden 1,79 miljard dollar aan kindermarketing:

•    1 miljard dollar naar de leeftijdsgroep tussen 2 en 11 jaar

•    1 miljard dollar naar de leeftijdsgroep tussen 12 en 17 jaar

•    263 miljoen dollar overlapt de twee bovenstaande groepen.

De totale uitgaven om food en beverages te promoten in de Verenigde Staten in 2009 was 9,65 miljard dollar. Dit betekent dat  18,5% ($ 1,79 miljard) gericht is naar de leeftijdsgroep van 2 tot 17 jaar. In 2006 was dit nog 21,5%.

 

Er is wel een verschuiving van televisiereclame naar online en viral marketing. Televisie blijft het dominante medium met 633 miljoen dollar om jongeren te bereiken ondanks een daling van 19,5% t.o.v. 2006. Food Companies spenderen wel 50% meer in vergelijking met 2006 om kinderen te bereiken via nieuwe media. Dit is 7% van alle uitgaves ($ 122,5 miljoen).

 

Toch is de manier waarop marketeers kinderen bereiken niet significant gewijzigd. Bedrijven blijven een combinatie van TV, internet, verpakking, cross-promo`s,… gebruiken om jonge mensen te bereiken.

 

Deze technieken zijn zeer effectief. Ze zorgen ervoor dat kinderen een belangrijke rol spelen in het koopproces en het beïnvloedt keuze van restaurants die vaak worden bezocht.