Expo Sport Media zoekt met de steun van Jean-Marie Pfaff nationale adverteerders om het netwerk van digitale schermen in sportclubs verder uit te bouwen

FacebookTwitterLinkedIn

Sportclubs hebben het vaak niet makkelijk om hun financiële situatie onder controle te houden. Zeker in deze coronatijden is het een extra uitdaging om het hoofd boven water te houden.

Het Mechelse bedrijf Expo Sport Media wil sportclubs helpen extra inkomsten te genereren door het gebruik van digitale schermen in de kantines en op de belangrijkste locaties. Zo loopt er op dit moment een speciale corona-formule waarbij ze op zoek gaan naar investeerders die op nationaal niveau willen adverteren, via regionale clubs.

Oprichter Gregory Verdonck en Business Development Manager Jean-Marie Pfaff leggen uit welke meerwaarde zij sportclubs kunnen bieden.

Extra clubinkomsten door digitale schermen

Expo Sport Media werd opgericht in 2017 en is gespecialiseerd in digitale schermen in sportclubs. Hun basisdoel is tweeledig: enerzijds het helpen van de sportclubs met het genereren van inkomsten en anderzijds het creëren van een roterende economie.

Gregory Verdonck: “Voor sportclubs is het vaak moeilijk om voldoende inkomsten te genereren en met onze schermen kunnen wij hen daarbij helpen. Daarnaast hechten wij ook veel belang aan een roterende economie. Als je bij lokale partners adverteert komt het volledig terug terecht in de lokale economie. Als je daarentegen op Facebook adverteert gaat het geld naar ‘Silicon Valley’ en dat komt nooit meer terug.”

Momenteel zijn er reeds 93 sportclubs in België die gebruik maken van de digitale schermen. Een club betaalt een eenmalige investeringskost van minimum 3.500 euro en een jaarlijks abonnement van 290 euro. Hiervoor krijgen ze drie schermen, een platform dat ze vanop afstand kunnen aansturen en een login voor de adverteerders zodat ze zelf hun boodschap kunnen aanpassen en beheren met de bijhorende opleidingen.

Gregory Verdonck: “Sportclubs doen de investering en krijgen ook het merendeel van de inkomsten van de nationale adverteerders. Gemiddeld verdienen de clubs tussen de 7.000 en 15.000 euro met onze schermen maar er zijn ook clubs die jaarlijks 25.000 euro verdienen. De meeste clubs hebben op 3 maanden hun investering volledig terugverdiend. We zorgen ook voor extra begeleiding en vragen aan clubs om vooraf sponsors te bepalen die op de schermen willen verschijnen. Als alle sponsors van een club automatisch op de schermen worden getoond, hoeft geen enkele sponsor nog extra te investeren. “

Jean-Marie Pfaff: “Wat ook enorm belangrijk is, is dat wij ook zorgen voor opvolging en begeleiding achteraf. Vele clubs denken dit zelf te kunnen maar dan is er niemand die zich daar op lange termijn op toelegt waardoor alles in het niets verdwijnt. Wij zorgen voor concrete opvolging en als er problemen zijn, staan wij steeds klaar om hen te helpen en bij te sturen waar nodig.” 

Sportclubs laten bijbenen met digitale communicatie

De voorbije jaren is het belang van digitale communicatie steeds toegenomen. In vele sportclubs wordt er echter nog steeds gebruik gemaakt van statische reclameborden. De digitale schermen bieden adverteerders de mogelijkheid om actuele reclame voor te stellen en méér te tonen dan enkel een logo. Sportclubs hebben ook de keuze welke adverteerders ze willen toelaten. Het is een combinatie van de lokale adverteerders aangebracht door de sportclubs zelf en adverteerders aangereikt via het netwerk van Expo Sport Media.

Jean-Marie Pfaff: “Een bewegend beeld zegt veel meer dan een statisch reclamebord langs de kant van het veld. Op onze schermen kunnen adverteerders bijvoorbeeld hun Valentijnsmenu voorstellen of een speciale actie naar aanleiding van een evenement.”

Gregory Verdonck: “Ik maak de vergelijking graag met reclame in een station. Daar bereiken reclameborden veel meer mensen maar voor een veel kortere periode. In kantines en cafetaria’s staan mensen stil en nemen ze meer de tijd om advertenties te bekijken.”

Nationaal Sponsor Programma biedt 10 jaar visibiliteit, target september 2021

De coronacrisis maakt het voor Expo Sport Media moeilijk om te blijven groeien: weinig sportclubs kunnen of willen op dit moment investeren in digitale schermen. Er loopt op dit moment dan ook een speciale corona-formule waarbij ze op zoek gaan naar investeerders die op nationaal niveau willen adverteren, via regionale clubs.

Gregory Verdonck: “Vele clubs zeggen ons dat het de beste investering was die ze ooit gedaan hebben maar door corona is het moeilijk om nieuwe clubs te overtuigen. We zoeken op dit moment dan ook nationale investeerders die de aankoop van de schermen voor sportclubs willen financieren. Daarvoor krijgen ze dan tot 10 jaar lang advertentieruimte op de schermen in de clubs. Met een investering van 340.000 euro genereer je 10 jaar visibiliteit in 100 clubs en bereik je ongeveer 4 miljoen bezoekers per jaar.” 

Jean-Marie Pfaff: “Het is voor ons een sociaal-gemeenschappelijk project waarbij we ervoor willen zorgen dat clubs op lange termijn hun eigen inkomsten genereren. Zeker in deze moeilijke tijden willen wij ons steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat de jeugd kan blijven sporten en dat clubs kunnen blijven bestaan.”  

Meer informatie over de tarieven en contactgegevens is te raadplegen in de MediaSpecs Database.