Grootschalig onderzoek naar content marketing in België

FacebookTwitterLinkedIn

Content marketing zit, als specifiek vakdomein op het snijvlak tussen marketing, journalistiek en communicatie, internationaal al enkele jaren in de lift. Wereldwijd is er een duidelijke shift van klassieke advertising naar meer contentgedreven marketingacties. Cijfers op Belgisch niveau ontbreken echter. Vakvereniging Custo/ACC, AP Hogeschool Antwerpen en marketing- en communicatiebureau Reputations bundelden de krachten en lanceren daarom een grootschalig marktonderzoek rond het inzetten van content marketing door Belgische bedrijven en organisaties.

Wat is content marketing?

Content marketing is een strategische marketingaanpak die gericht is op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden en zo consumentenactie te genereren waar het merk baat bij heeft. Content marketing heeft betrekking op merk-, product- en medewerkerscommunicatie. Het streeft naar een significant meetbaar effect op alle gebruikte mediakanalen en omvat zowel continue als tijdelijke communicatieacties.

Custo Content Marketing-barometer

De Custo Content Marketing-barometer peilt aan de hand van 40 vragen bij alle Belgische bedrijven en organisaties (zowel profit, non-profit als overheid) naar de inzet en het maturiteitsniveau van content marketing in België. Zo wordt onder andere in kaart gebracht welke sectoren en type bedrijven content marketing vandaag inzetten, voor welke doeleinden content marketing het meest wordt gebruikt en in welke mate de marketingdiscipline ingebed is in de werking.

Praktisch

De barometer is gericht op alle bedrijven en organisaties actief in België, ongeacht of ze content marketing vandaag al inzetten. Deelnemen kan van 24 januari tot 7 februari via deze website.