Sinds meer dan een half jaar overschrijdt De Standaard de historische kaap van 100.000 verkochte exemplaren per dag. Dat blijkt uit de door het CIM vrijgegeven verkoopcijfers voor de afgelopen twaalf maanden: De Standaard telde in 2014 gemiddeld 100.786 verkochte exemplaren per dag (print + digitaal). Ten opzichte van 2013 is de betaalde oplage met 1,9% gestegen. De digitale verkoop van De Standaard is met 60,8% gestegen tot gemiddeld 11.448 exemplaren per dag. De website Standaard.be wordt dagelijks door bijna 400.000 unieke bezoekers geconsumeerd.
De andere kranten van Mediahuis blijven stabiel in een dalende krantenmarkt met sterke groei op digitaal vlak, aldus de uitgever zelf.
Het gemiddeld aantal verkochte exemplaren per dag (print + digitaal) voor Het Belang van Limburg steeg naar 94.360. De digitale editie wordt gemiddeld 4.352 keer per dag verkocht, dat is meer dan een verdubbeling tegenover een jaar eerder.
Ook Gazet van Antwerpen stabiliseerde (-0,4%) haar verkoop met 91.340 betalende exemplaren per dag (print + digitaal).
Ook de nieuwssites GVA.be en HBVL.be zagen hun uniek bezoekersaantal in 2014 stijgen met respectievelijk 31,9 en 44,5 procent.
Het Nieuwsblad blijft de tweede grootste krant in Vlaanderen met gemiddeld 253.292 verkochte exemplaren per dag (print + digitaal). Ook de digitale editie van de krant doet het goed met een verdubbeling van het gemiddeld aantal verkochte edities per dag tot 6.777 exemplaren.
Griet Ducatteeuw, Directeur Lezersmarkt: We zijn heel tevreden met de verkoopcijfers van onze titels. De groei van De Standaard die al meer dan 12 jaar continueert, de opmars van Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, en het sterke standhouden van Het Nieuwsblad tegenover concurrent Het Laatste Nieuws. We focussen ons verder op de digitale groei van onze titels, gecombineerd met een krachtige handhavingsstrategie wat print betreft. Opvallend is dat de hernieuwingscijfers van de kranten het zeer goed doen en dat is natuurlijk onze belangrijkste graadmeter voor toekomstig succes.
In Franstalig België behoudt L`Avenir zijn positie als tweede grootste krant. Met gemiddeld 84.161 betalende exemplaren per dag (print + digitaal) blijft de verkoop vrij stabiel in een algemeen dalende Franstalige krantenmarkt. Lavenir.net mocht in 2014 een stijging optekenen van 19,1% in aantal unieke bezoekers per dag (190.464).