De Persgroep : binationaal en multimediaal

FacebookTwitterLinkedIn

Christiaan Van Thillo presenteerde vorige week de jaarcijfers van De Persgroep. Het bedrijf is geëvolueerd tot een volwaardige binationale speler.

 

De Persgroep Nederland is uitgever van de kranten AD (breedpubliek), Volkskrant (marktleider bij de selectieve kranten), Trouw (krant met aandacht voor religie, zingeving en filosofie) en Het Parool (Amsterdamse stadskrant). Naast de gedrukte publicaties heeft elk van deze kranten ook een eigen nieuwssite. Q-music is nu nog een onafhankelijke dochter van De Persgroep en zal in 2012 geïntegreerd worden in De Persgroep Nederland.
De afgelopen maanden heeft De Persgroep in Nederland meegeboden voor de aankoop van SBS in Nederland (Tv-zenders SBS6, Net5 en het populaire magazine Veronica). Het is de concurrent Sanoma die deze aankoop recent heeft afgerond.

 

In België kennen we de structuur van De Persgroep. De Persgroep Publishing is uitgever van de dagbladen Het Laatste Nieuws en De Morgen; de tijdschriften Dag Allemaal, Joepie, TV Familie en Goed Gevoel; de nieuwssites HLN-7S7 en De Morgen.

Via de 50% dochter Mediafin (anders 50% bij Rossel) worden de financiële dagbladen Tijd en L`Echo de la Bourse en hun nieuwssites uitgegeven.

De Persgroep is samen met Roularta eigenaar van de Vlaamse Media Maatschappij. Dit vult de mediaportefeuille aan met de Tv-zenders VTM, 2be en Jim; de radiozenders Q-music en JOE fm en de diverse websites. In 2011 nam VMM de thematische gezondheidszender Vitaya over.
De Persgroep Publishing en Mediafin bezitten samen 2/3 van het jobs- en rekruteringsmedium Vacature.com.

 

De Persgroep realiseerde in 2011 een stijging van de bedrijfsopbrengsten met 17% tot 932 mio €.
De nettowinst bedroeg 34 mio €, een stijging van 21%.

 

Voor 2011 worden er alvast enkele nieuwigheden aangekondigd. De Morgen wordt verder inhoudelijk versterkt en krijgt in het najaar een nieuw design. Nina verbreedt het aanbod met een e-commerce-site Ninashop.be. Bij Mediafin bereidt men de wijziging in 2012 naar het berliner-formaat voor.

Andere initiatieven en nieuwigheden in de uitbouw van de mediamerken zullen we ten gepaste tijde vernemen. De nieuwe concurrentie in het tv-landschap maakt iedereen nieuwsgerig.