Concentra en Corelio slaan de handen in elkaar voor joint venture Het Mediahuis

FacebookTwitterLinkedIn

Het medialandschap in België blijft indringende veranderingen doormaken. Gisteravond raakte bekend dat de uitgevers Corelio en Concentra hun verschillende krantentitels en de daarbij horende digitale platformen willen bundelen in de joint venture Het Mediahuis. De nieuwe constructie kan, aldus CEO`s Luc Missorten van Corelio en Marc Vangeel van Concentra, beter weerstand bieden aan de moeilijke economische tijden en ruimte geven voor verdere investeringen.

 

Het Mediahuis zal de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar van Corelio en Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg van Concentra overkoepelen, evenals hun digitale equivalenten. Verder heeft de nieuwe structuur ook de titels Jobat, Jet, Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam, Koopjeskrant, Xpats, She, Vief en Autokanaal onder zijn vleugels.

 

De activiteiten van beide uitgevers die niet onder Het Mediahuis vallen, worden volledig onafhankelijk beheerd. Aan de televisiebelangen van beide bedrijven verandert dus niets, en ook de kranten L`Avenir, Metro, De Streekkrant en De Zondag vallen niet onder de joint venture.

 

De titels die wél onder Het Mediahuis vallen, ondervinden geen inhoudelijke verandering. Het gaat enkel om een structurele samenwerking. Beide bedrijven zijn niet aan hun proefstuk toe, want ze werkten al samen bij de oprichting van Coldset Printing Partners en de Nederlandstalige Radio Nostalgie.

 

CEO van Het Mediahuis wordt Gert Ysebaert, momenteel uitgever bij Corelio. COO wordt Paul Verwilt van Concentra. Corelio krijgt 62% van Het Mediahuis, Concentra 38%. De oplage van Het Mediahuis is 550.000 exemplaren en het digitale bereik is 1,3 miljoen bezoekers. De fusie moet nog goedgekeurd worden door de Raad voor Mededingingen.