CommPass Session: Data, democratie en GAFA – “Het leven na cookies”

FacebookTwitterLinkedIn

Over de grens kijken: de CommPass Session van 8 oktober had een doel voor ogen. Drie sprekers – Sjoerd Pennekamp, Bernard Cools en Stéphanie Radochitzki – en moderator Wout Dockx namen het woord in het RTL House.

We waren de eersten die ermee gestart zijn. We waren ook de eersten die ermee gestopt zijn.Sjoerd Pennekamp, directeur van de Stichting Kijkonderzoek (SKO), de Nederlandse tegenhanger van CIM TV, is duidelijk: hun geïntegreerd onderzoek naar kijkcijfers op tv en views online tezamen liep niet zoals verhoopt. “In 2002 maten we de digitale data van de zenders. Vanaf 2013 zijn we alle video beginnen te meten. In 2017 brachten we de tv- en online data samen. En in 2018 zijn we daarmee gestopt.” Met de inclusie van online data werd de strategie van de kijkcijferfabriek onhoudbaar. “We konden het niet meer financieren.” Waarom is de SKO er initieel mee begonnen? “Iedereen dacht: ‘We gaan in no time alles online streamen’. Maar de sterke toename die we in online kijken verwachtten, kwam er niet.” De videofabriek werd zodus ontmanteld. “We hebben er wel veel van geleerd,” bevestigt Sjoerd.

Momenteel bekijken verschillende partners in Nederland namelijk hoe die data (onder meer van tv en online video) samen te voegen zijn in één cross-mediaal bereiksonderzoek, TMAM. “We staan vrij ver in de onderhandelingen”, zegt Sjoerd daarover. Maar hoe breng je die mediatypen bij elkaar? “De basis van het onderzoek is een groot online panel. Daarbovenop komt een tv-panel enerzijds en een radiopanel anderzijds. Dat radiopanel kan bovendien dezelfde data geven voor tv, wat handig is om het tv-panel uit te breiden.” Ook is het de bedoeling om printdata te betrekken bij het onderzoek en zal er nog altijd worden gewerkt met censusdata. “We hopen hiermee een superieure dataset te maken.

Donnez-nous en plus pour moins d’argent”: ‘cost pressures’ vormen in vele landen een probleem. Het is een van de trends in printbereikstudies die Bernard Cools opving in Lissabon. Daar kon de Chief Intelligence Officer van Space deelnemen aan het Publishing & Data Research Forum (PDRF), met de steun van CommPass. Bernard gaf specifieke voorbeelden uit landen als Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Roemenië, en verwees ook naar de blueprint van het Nederlandse TMAM-project.

Reach without recognition is just numbers on a dashboard.Santanu Chakrabarti van de Britse BBC wees hiermee tijdens PDRF op de dubbele invloed die sociale media kunnen hebben. Enerzijds kunnen ze een groter bereik helpen creëren, anderzijds boet je als merk in aan erkenning. “Dat is tegenwoordig een probleem voor uitgevers,” beschrijft Bernard Cools. “Niet hun auteurs, maar het sociale netwerk waar de lezers het zagen, bijvoorbeeld Facebook, wordt geattribueerd”, of zoals de BBC-studie heet: “I read it on Facebook”. Komt daarbij nog: hoe kleiner het merk, hoe moeilijker het wordt om de juiste erkenning te krijgen via sociale media.

Ook uit Britse hoek (van IPA en ISBA) kwam een pleidooi voor JIC’s, Joint Industry Committees, of evengoed Joint Industry Currencies. Data uit een onafhankelijke bron is van groot belang: ze zorgen onder meer voor transparantie en versterken de industrie. Maar, zo vervolgt Bernard Cools: “Het overgrote deel van data is privaat van aard” en komen zodus van de media zelf. Bernard Cools grijpt hierbij terug naar een quote van Harald Amschler van het Zwitserse WEMF: “Democracy is about separation of powers. Dictatorship is when someone has got all of them. JICs are about separation of powers.

La vie après le cookie.” Stéphanie Radochitzki, Digital & Performance Strategy Director van IPG Mediabrands, besprak trends zoals gehoord op DMEXCO, de Digital Marketing Exposition & Conference in Keulen. Daar vormden cookies en privacy de hot topics. Hoe zich daarop voorbereiden? “Wanneer cookies verboden worden, dan worden de grote overwinnaars degenen die met logins en paswoorden werken.” Stéphanie denkt daarbij vooral aan sociale media als Facebook, die niet zozeer steunen op tracking, maar op identificatie.

Big tech under observation: after years of watching us, big tech is now being watched.”: die kritische blik op Facebook en de GAFA in zijn geheel kwam er van Roger McNamee, voormalig investeerder in Facebook. Het Facebookalgoritme bevat een structurele fout die onze democratie ondermijnt, zo meent hij. Hij waarschuwt de reclamewereld: momenteel maken de GAFA nog handig gebruik van jullie diensten, maar dat zal binnenkort veranderen. De tussenpersoon wordt overbodig. Roger biedt een oplossing: als de data ontoegankelijk worden via Facebook, Google en dergelijke, dan moeten we terugkeren naar 1st-party data. (Bekijk de volledige talk van Roger McNamee met moderator Edward Roussel onderaan het verslag.)

De learnings from other countries draaiden uit op crossnationale learnings: veel gelijklopende inzichten. La vie après le cookie ziet er over de grenzen hetzelfde uit als in België: de macht van de GAFA maken de mediaprofessionals bezorgd, er is een wens om crossmediaal en onafhankelijk te werk te gaan wat betreft bereikstudies, en om samen te werken, zoals in Joint Industry Committees. Met wat voor data zullen we werken, met wat voor data zullen we mogen werken en hoe bereiden we ons daarop voor? Het zijn dezelfde vragen, dat maakt deze CommPass Session duidelijk.