CommPass organiseerde eerste editie van Media Innovation Session

FacebookTwitterLinkedIn

Innovatie en technologie spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven en werk. Media evolueren pijlsnel en wij zijn, als mediaprofessionals, verplicht om de allernieuwste zaken vanop de eerste rij te volgen. Dat is niet altijd eenvoudig. Sommige technologieën komen en verdwijnen even snel. Andere zijn daar om te blijven en zullen ons functioneren ingrijpend veranderen. Net daarom wil CommPass meer en beter aandacht besteden aan innovatie en technologie. Op 20 april organiseerden ze om die reden de eerste editie van de Media Innovation Session.

Kris Hoet (Warped) bracht een boeiend verhaal hoe merken omgaan met innovatie. Hij pleit ervoor dat je als adverteerder een ecosysteem dient te creëren die waarde biedt voor de consument.

“Moderne merken denken als systemen. Als we het hebben over merken bouwen, wordt maar al te snel direct de vertaalslag gemaakt van purpose naar communicatie die een emotionele connectie moet maken met consumenten. Wil je je merk echter future-proof maken, dan moet je ook proberen een systeemconnectie te maken met consumenten. Er is ondertussen genoeg data die aantoont dat merken die daarin slagen als waardevoller worden aanzien en dat de lifetime value van de consumenten drastisch de hoogte in gaat“, lichtte Kris Hoet toe.

Nike is hier o.a. een schoolvoorbeeld van, met daarenboven sterke businessresultaten. Niet alleen ziet men dat Nike-leden in de nieuwe House of Innovation stores instaan voor meer dan 50% van alle transacties, maar ook dat zij die de app gebruiken gemiddeld 40% meer kopen dan zij die dat niet doen. En dat consumenten die met Nike geconnecteerd zijn via twee of meer eigen platformen een lifetime value hebben die vier keer hoger is. Echte merkinnovatie pakt het merk als geïntegreerd systeem aan en niet enkel als oneshot, line extension, campagne of loyalty programma.

Peter Forret (Brightfish) had het uitgebreid over Generative AI. “Er is een tijdperk voor en een tijdperk na AI”, stelde hij. De technisch directeur van Brightfish gaf een overzicht van waar we momenteel staan en wat er nog voor ons ligt. Een glazen bol heeft hij niet, maar dat de AI-sneltrein ons leven en werk fundamenteel gaat veranderen, is onvermijdelijk. Peter Forret blijft in zijn keynote heel positief, omdat ontwikkelingen veel nieuwe kansen creëren om weerom sterke merken te bouwen en beter in te spelen op doelgroepen. Maar hij zegt evenzeer: “Voor elke job kan er morgen iemand met een unfA.I.r advantage klaarstaan om het beter/sneller/goedkoper te doen.” Dus waakzaam zijn is de boodschap en kritisch omspringen met de evoluties.

Het moment om te experimenteren en zelf AI-literate te worden is wel degelijk nu. Peter Forret lichtte tal van toepassingen toe die vandaag al bestaan binnen cinema en morgen wellicht hun weg zullen vinden naar een bredere context.

Naar jaarlijkse traditie ging de derde spreker, Danny Devriendt (IPG Dynamic), vorige maand opnieuw naar Austin, voor de South to South West Conferentie (SXSW), het mekka van innovatie en technologie. Onmogelijk om zijn passie en de verhalen in een paar zinnen neer te pennen, maar het is duidelijk dat de wereld aan het veranderen is. Wie niet mee wil, is gezien: “Embrace change” in alle domeinen. Dat SXSW een brede kijk biedt op innovatie binnen onze samenleving werd nog maar eens bevestigd: van a likeable robot en the ethics of data naar immersive technology, augmented intelligence en de war of recruiting and retaining. Er komt zoveel op ons af. It’s not if, but when.

Op 12 oktober vindt de tweede editie van de Media Innovation Session plaats.