CIM RAM: Radiomarkt doorstaat coronacrisis, Radio 2 nog steeds grootste radiozender van Vlaanderen

FacebookTwitterLinkedIn

Op 21 augustus maakte het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) nieuwe luistercijfers bekend over het Vlaamse radiolandschap. De resultaten omvatten de periode van 1 januari tot 22 maart en 1 mei tot 30 juni. De maatregelen om de coronapandemie in te dijken hebben dus wel degelijk impact gehad op het onderzoek zelf want het bleek niet mogelijk om cijfers voor de maanden maart en april te vormen.

De VRT bereikt met haar radiostations dagelijks bijna 3 miljoen Vlamingen. Radio 2 blijft de grootste familie van Vlaanderen met een marktaandeel van 29,2% en dagelijks bijna 1,3 miljoen luisteraars vanaf 12 jaar. Radio 1 kent een lichte stijging op haar kerndoelgroep van luisteraars ouder dan 30 SG 1-3 (marktaandeel van 13,6%). Jongerenzender MNM is koploper bij zowel de doelgroep van 18 tot 44 jaar (19,6%) als bij de groep luisteraars van 12 tot 24 jaar oud (27,9%) en 15-34-jarigen (23,3%). Studio Brussel is marktleider bij de doelgroep van 25 tot 54 jaar (16,7%) met dagelijks 359.393 luisteraars en een gemiddelde luisterduur van 214 min. Ook Klara stijgt sterk van een marktaandeel van 1,8% naar  2,68%.

Bij DPG Media verstevigt Joe zijn positie met 8,6% marktaandeel bij het brede publiek (vs 8,4% in vorige golf bij 12+) en groeit het op de zenderdoelgroep van 35- tot 54-jarigen naar 12,7% marktaandeel (vs 11,9% in vorige golf). Qmusic blijft de tweede grootste zender in Vlaanderen met 10,4% marktaandeel bij het brede publiek (vs 10,5% in vorige golf bij 12+).

De radiostations van Mediahuis, NRJ en Nostalgie, blijven groeien. Nostalgie bereikt wekelijks 913.00 luisteraars en behoudt op de algemene doelgroep 12+ zijn marktaandeel van 7,4%. NRJ groeit in de jonge doelgroep 25-34 naar een marktaandeel van 1,2%.

Lees hier de analyses van DPG Media, VRT (Var) en Mediahuis.

In Franstalig België ziet Nostalgie zijn marktaandeel dalen van 16,7% naar 14,9% maar blijft het wel koploper. Vivacité bekleedt plaats twee met 14% marktaandeel, Radio Contact staat op de derde plaats met 12%.

Voor een volledig overzicht van de luistercijfers in Franstalig België, verwijzen we u graag door naar ons Franstalig artikel: CIM RAM : Nostalgie reste la radio numéro 1 en Belgique francophone.