CIM RAM: analyse IP

FacebookTwitterLinkedIn

Elke week meer dan 3.700.000 luisteraars

De CIM RAM studie toont duidelijk aan dat het medium radio in het algemeen en IP in het bijzonder in uitstekende gezondheid verkeren.

De radio blijft erg geschikt om snel een ruime dekking van de bevolking te bereiken. Het medium is bijzonder doeltreffend op de actieve doelgroepen (18-64 jaar):
– in Franstalig België bedraagt de dagelijkse dekking van de radio op deze doelgroep 71,3% en stijgt de wekelijkse dekking naar 86,0%
– in Nederlandstalig België bedragen deze cijfers respectievelijk 80,8% en 94,4%

Voor de periode van maart tot juni 2018 ziet de top 3 van de marktaandelen op de commercieel interessante doelgroep van de 18-64-jarigen er in Franstalig België als volgt uit: Radio Contact, Nostalgie en Bel RTL. Nostalgie bereikt voor het eerst de hoogste positie op de totale bevolking. Deze drie zenders zijn bijzonder succesvol omdat ze ieder dagelijks meer dan 500.000 luisteraars weten te verleiden, zowel op de laatste periode als over het volledige jaar.

Op de commercieel interessante doelgroep 18-64 jaar, behaalt de FMix Reach (bestaande uit Bel RTL, Radio Contact, Nostalgie, Fun Radio, MiNT, Chérie en alle provinciale netwerken) wekelijks een dekking van 62%. Met deze package kan men op diezelfde doelgroep dagelijks 1.265.000 luisteraars bereiken (en 1.637.000 luisteraars op 12+). In totaal bereikt het aanbod van IP elke week 58,1 % van de Franstalige bevolking (2.424.000 luisteraars).

In Nederlandstalig België haalt Nostalgie Vlaanderen een marktaandeel van 7,5% op de commerciële doelgroep 18-64 jaar. TOPradio is helemaal terug en bewijst dat met een sterke prestatie: 2,7% marktaandeel op de 18-34 jaar. De zenders VBRO, VBRO Evergreen en Family Radio (netwerk en/of DAB+) zetten mooie resultaten neer met iedere week meer dan 100.000 luisteraars op 12+. Het volledige aanbod van IP in het Noorden van het land bereikt wekelijks 1.219.000 luisteraars (22% van de bevolking).