Het CIM publiceerde onlangs de resultaten van zijn meest recente Belgian Publishing Survey (BPS).
Met een bereik van 3,7 miljoen lezers via diverse publicaties versterkt Roularta Media Group zijn marktpositie in het Belgische medialandschap.
De resultaten “total brand” tonen dat verschillende Roularta-titels gemakkelijk meer dan een miljoen lezers en internetgebruikers overschrijden:
- De Zondag blijft het grootste weekblad van Vlaanderen met ruim 1,3 miljoen lezers.
- Libelle en Femmes d’Aujourd’hui bereiken samen wekelijks bijna 1,3 miljoen Belgen.
- Libelle Lekker en Délices de Femmes d’Aujourd’hui trekken ruim 1,3 miljoen lezers.
De Franstalige publicaties boekten opmerkelijke successen met aanzienlijke groeipercentages.
Groei in lokale media
- De Zondag blijft de grootste lokale krant met 1,3 miljoen lezers.
- Krant van West-Vlaanderen bereikt wekelijks bijna 300.000 lezers en is daarmee, na De Zondag, de meest gelezen krant in deze provincie.
Deze sterke band met lokale gemeenschappen onderstreept het vertrouwen van lezers in de journalistieke kwaliteit van Roularta en het belang van lokaal nieuws.
Succes in het zakelijke segment
Het zakelijke segment blijft zich positief ontwikkelen. Titels als Trends, Trends/Tendances en Data News versterken hun leidende positie als essentiële informatiebron voor de Belgische zakenwereld:
- Trends en Trends/Tendances laten een groei zien van 7,6% en bereiken daarmee ruim 300.000 lezers.
- Trends Style kent een stijging van 38,6% en bereikt nu 154.000 lezers.
- Data News groeide met 11,9% en had ruim 72.000 lezers.
De inhoud- en doelgroepmix werkt
Nieuwsmagazine Le Vif en zijn Nederlandstalige tegenhanger Knack boeken uitstekende resultaten. Het aantal leidinggevenden dat deze publicaties leest, is met 20% gestegen ten opzichte van 2023. Voor Knack bedraagt deze stijging zelfs 50%. Daarnaast vertegenwoordigt het aandeel vrouwelijke lezers in de hogere sociale klassen (groep G 1-4) nu 32,5% van het lezerspubliek.
Feeling groeit met 7,6% en bereikt inmiddels 193.000 lezers, waarvan 1 op de 4 vrouwen tot de 1+2 sociale groep behoort, een stijging van 43% ten opzichte van het vorige onderzoek.
Ook de Franstalige lifestylemagazines doen het zeer goed, waarbij Flair FR een extra groei van +3,3% noteert. Plus Magazine FR kende een stevige stijging van 1,4%.