CIM BPS: IPM behoudt dominante positie in Franstalig België

FacebookLinkedIn

Het CIM publiceerde onlangs de resultaten van zijn meest recente Belgian Publishing Survey (BPS).

Met haar drie dagbladmerken bereikt IPM Group alle Franstalige Belgen, goed voor 1.570.212 trouwe en regelmatige lezers van zowel de dagbladen La Libre Belgique, DH Les Sports en L’Avenir, als de magazines Moustique, Paris Match, Deuzio en Télé Pocket.

IPM kende de grootste groei in bereik bij de Franstalige Belgen met 5% en behoudt zijn dominante positie in de provincies Waals-Brabant, Luxemburg en Namen.

De algemene dagbladen L’Avenir en DH Les Sports hebben met 34% het grootste marktaandeel van de lezers.

L’Avenir is het enige dagblad met een groeiende regionale focus.

DH Les Sports blijft het dagblad dat jongvolwassenen aanspreekt met 48% van de lezers tussen 16 en 44 jaar, maar het is ook het dagblad waarvan de digitale transformatie het snelst is op de markt, met een website die 91% meer bereik oplevert.

La Libre Belgique blijft leider in het segment van de hogere sociale groepen (1 tot 2) en bij de jongeren van 16 tot 44 jaar.

Het magazine Moustique blijft populair, vooral in de sociale groepen 1 tot 4 (53% van het publiek), maar is ook het jongste van de nieuwsmagazines, met het grootste lezerspubliek in de leeftijdsgroep 35 tot 54 jaar.

Paris Match viert dit jaar zijn 75ste verjaardag en wordt het grootste Franstalige luxueuze vrouwen- en nieuwsmagazine, een echte blikvanger die groeit met 14,5%.

Deuzio, dat eind 2023 verdrievoudigd werd in omvang als supplement bij de drie IPM-dagbladen, vergroot zijn lezersaantal met 49% en is de meest vrouwelijke bijlage van de dagbladen.