Christelijk weekblad Tertio wordt 20 jaar

FacebookTwitterLinkedIn

Het christelijke weekblad Tertio viert deze week zijn twintigste verjaardag. Het blad heeft een oplage van ongeveer 6.000 stuks, en is volgens hoofdredacteur Emmanuel Van Lierde vorig jaar zelfs licht gegroeid. De reclameruimte in Tertio wordt beheerd door de regie Trevi Plus.

Weekbladen op papier hebben het moeilijk door de digitalisering, maar Tertio denkt niet aan stoppen. “Er is geen reden om ermee te stoppen. Onze thema’s zijn niet weg. Er blijft debat over euthanasie en abortus. En religie blijft een blinde vlek in de media. Onze relevantie blijft dus“, zegt Van Lierde.

Het eerste nummer van Tertio verscheen op 16 februari 2000. “Er was een commercialisering van het medialandschap bezig en katholieke dagbladen stopten met katholiek te zijn. Er was nood aan positieve verhalen en een stem in het ethische debat“, zegt Van Lierde over de reden voor de oprichting. Het was de tijd van de eerste paars-groene regering, die onder meer de euthanasiewet invoerde.

De lezers zijn volgens Van Lierde voornamelijk actief in de Kerk. “In grote mate zijn het godsdienstleerkrachten en priesters, maar ook intellectueel geïnteresseerde mensen.” Het blad wordt voor de helft betaald door inkomsten uit abonnementen en voor de rest rekent Tertio op giften en sponsoring.

Meer informatie over reclametarieven en contactgegevens van de regie Trevi Plus vindt u in de MediaSpecs Database.

Bron: Belga.