Eind deze maand zal Peter Bossaert afscheid nemen van Medialaan, moederbedrijf van onder andere VTM, Qmusic en Mobile Vikings. Hij werkte meer dan 20 jaar bij het bedrijf, eerst als commercieel directeur, daarna als algemeen directeur radio en sinds 2012 als CEO van Medialaan en Qmusic Nederland. Sinds kort leidde hij ook het nieuwe eengemaakte mediabedrijf van de Persgroep Publishing en Medialaan dat in opbouw is.
Onder leiding van Peter Bossaert is Medialaan geëvolueerd van een klassiek tv- en radiobedrijf naar een hedendaags digitaal en multidimensionaal mediabedrijf. Hij lag ook mee aan de basis van de fusieplannen tussen Medialaan en de Persgroep Publishing, dat vorig jaar al vorm kreeg in de eengemaakte reclameregie. Na de volledige fusie zal een nieuw mediabedrijf ontstaan dat elke dag 85% van de Vlamingen bereikt over alle platformen heen.
Peter Bossaert richt zich in eerste plaats tot alle medewerkers en collega’s: “Ik wil jullie graag bedanken voor al die mooie jaren. Ik denk dat ik mag stellen dat we iets hebben neergezet. Succes komt zelden instant. Je hebt er toptalent voor nodig, visie, drive en power, bezieling, een beetje geluk, en bovenal een sterk team dat complementair is en elkaar ondersteunt. Bij Medialaan kwam dat allemaal samen.
Als ik één verzoek heb, dan is het om dat wat we de voorbije jaren samen zo mooi hebben opgebouwd verder te laten groeien en bloeien in het nieuwe fusiebedrijf. Omdat Erwin en Dirk dit ad interim in handen zullen nemen, weet ik zeker dat dit gaat lukken.
Ik ga nu eerst even rust nemen, wat balans terugvinden in mijn leven waarin ik zoveel – misschien te veel – energie en passie heb besteed aan de uitbouw van het prachtige Medialaan. Maar niet te lang, ik ken mezelf en zal snel nieuwe plannen willen ontwikkelen, waar ik mijn hart en ziel zal willen aan wijden.”
Bossaert licht verder ook de reden voor zijn vertrek toe: “Na 21 jaar verlaat ik Medialaan en De Persgroep met zoveel trots, met zoveel liefde voor dit bedrijf en bovenal voor het team, al dat geweldige talent. Ik ben buitengewoon fier op alles wat we gerealiseerd hebben. De digitalisering heeft het medialandschap de voorbije jaren grondig hertekend. De fusie met de Persgroep Publishing was en is daarin de juiste strategische keuze. Ik zal dat nieuwe bedrijf uiteindelijk niet zelf leiden, omdat er een verschil is van visie tussen de groep en mezelf, over hoe we dit mooie toekomstverhaal moeten aanvliegen. Dat is niet erg, want we gaan uit elkaar met het grootste wederzijdse respect. En, hoe je het ook gaat aanpakken, de toekomst is verzekerd, de fundamenten liggen er.”
Christian Van Thillo, CEO De Persgroep: “Peter heeft eerst als algemeen directeur radio en later als CEO van Medialaan de marktpositie van ons bedrijf aanzienlijk versterkt en prachtige resultaten neergezet. We zijn hem erg dankbaar voor de jarenlange samenwerking. De krachtenbundeling van onze audiovisuele en uitgeefactiviteiten is van groot strategisch belang voor onze groep. Daarover zijn we unaniem enthousiast, maar over de manier waarop we hier invulling aan moeten geven deelden we niet dezelfde visie. Daarom scheiden onze wegen, maar dat doen we in de beste verstandhouding. We wensen Peter het allerbeste toe voor de toekomst. De zoektocht naar een opvolger wordt meteen opgestart en we hopen binnen enkele maanden te kunnen aankondigen wie de Belgische activiteiten van de groep zal leiden in de toekomst.”
Erwin Deckers (CCO, Chief Content Officer) en Dirk Lodewyckx (CMO, Chief Marketing Officer) zullen het dagelijks beleid van Medialaan en de aansturing van het nieuwe eengemaakte mediabedrijf op zich nemen tot aan de benoeming van de nieuwe CEO. Bij de Persgroep Publishing blijft het dagelijks beleid ad interim in handen van Rudy Bertels (COO van De Persgroep).