Cannes 2015 – PR-jurylid Melwin Koopmans van Oona ijvert voor het betrekken van PR in het begin van het creatieproces

FacebookTwitterLinkedIn

PR is een vast ingrediënt van het merendeel van de ingezonden cases in het reclame- en creativiteitsfestival Cannes Lions. Bovendien is er ook een aparte PR-categorie voorzien.

 

In 2015 was er een positieve evolutie: 50% van de cases in de PR-categorie werd ingezonden door PR-bureaus, terwijl hier vroeger een overwicht was van de reclamebureaus.

 

Dit jaar zat er met Melwin Koopmans een Belg in de PR-jury. Hij is managing partner van Oona, de lifestylespecialist in de Benelux.

 

“De jurering is een tijdsintensief proces. Enkele weken voor het festival geeft de juryvoorzitter alle leden huiswerk om zo tot een lijst te komen van shortlist waardige dossiers.” Hijzelf kreeg 563 dossiers in preview te verwerken.

 

Wanneer de 21 juryleden uit evenveel landen voor het eerst samenkomen in Cannes, worden de beslissingscriteria besproken en vastgezet. “De eerste opdracht van deze jury is op zoek te gaan naar die cases waar PR initiatiefnemer is en geen bijzaak.” Voor Koopmans is het ideaal wanneer PR zeer vroeg in het creatieproces betrokken wordt.

 

De jury besteedt veel energie om na te gaan of het dossier in de juiste categorie is ingezonden en het soms niet beter tot zijn recht zou komen in een andere categorie. “Het is heel belangrijk dat de argumentatie en de begeleidende film goed is afgestemd op de categorie. Cases die slecht op papier staan, sneuvelen soms ten onrechte.”

 

Alle juryleden kunnen in de voorlaatste fase ijveren om een bepaalde case alsnog in overweging te nemen. In de laatste fase wordt dan uitgebreid gediscussieerd over de toewijzing van de awards. “De invloed van de juryvoorzitter is hier niet te onderschatten.”

 

Jury-voorzitster Lynne Anne Davis van FleishmanHillard: “Het moet gaan over innovatieve en creatieve oplossingen die merkbaar bijdragen tot ‘earned trust`. Doelgroepen zijn technisch nooit zo toegankelijk geweest, maar het publiek is tegelijkertijd heel verstrooid. Het is een echte strijd voor aandacht”.

 

Bij de bekendmaking van de Grand Prix kon zij haar emoties amper bedwingen. De uiteindelijke winnaar in de categorie PR was Leo Burnett Toronto met de campagne ‘#Like a girl` voor Always (Procter & Gamble). Deze campagne heeft zich een hoger doel gesteld, met name bijdragen tot het zelfvertrouwen van een hele generatie jonge meisjes. Met een virale film en een intensieve PR-inbreng slaagt deze campagne wonderwel.

 

In totaal heeft Melwin op zes dagen ruim 72 uur geconcentreerd gewerkt. Het heeft hem zeker enkele professionele vrienden rijker gemaakt. Zijn inzichten wil hij graag delen op Saint Canneke, het evenement georganiseerd door de ACC op 2 juli.