Brightfish analyseert CIM-cijfers: hoogste bioscoopbezoek in tien jaar

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
brightfish

Het afgelopen jaar gingen 4.740.600 Belgen ouder dan 12 jaar naar de bioscoop. Dat is 48,8% van de bevolking. Hiermee behaalt bioscoop het hoogst jaarbereik van de afgelopen tien jaar. Dat blijkt uit de resultaten van het CIM die vandaag zijn gepubliceerd.

Jong en stedelijk publiek

Vooral in de grote steden zien we een sterke stijging van het bioscoopbezoek met 6%, met als uitschieter Brussel met 14%. In de kleinere steden blijft het bioscoopbezoek stabiel.

Op weekbereik stijgt bioscoop met 4% ten opzichte van de vorige publicatie. Dit geeft een dekking van 5,6% van de totale bevolking of 544.300 bezoekers.

De kerndoelgroep van bioscoop blijft een jonge en actieve doelgroep. Enerzijds zien we een hoge selectiviteitsindex op Gen Z (12-17 jaar) en Millenials (18-24 jaar) van respectievelijk 197 en 232. Anderzijds zijn de actieve en kapitaalkrachtige 25-39-jarigen ook stevig vertegenwoordigd in de bioscoop met een index 134.

Ook bij de families met kinderen blijft een uitje naar de bioscoop het erg goed doen (selectiviteitsindex 133 bij de vier hoogst sociale groepen) en het bereik van hun verantwoordelijke van aankopen (VVA, 25-39 jaar) in de bioscoop neemt toe met een index 140.

Emotie en beleving

Films zoals Fast & Furious 8, Pirates Of The Caribbean 5, Fifty Shades Darker en It hadden afgelopen jaar een grote aantrekkingskracht op deze doelgroepen. Ook originele producties zoals La La Land en Dunkirk konden op veel enthousiasme rekenen bij pers en het grote publiek. De familiefilms Beauty and the Beast en Despicable Me 3 behoren tot de top vijf.

Bioscopen zetten ook meer en meer in op exclusieve beleving en dat kunnen bioscoopbezoekers duidelijk waarderen. Zo was er vorig jaar de comeback van het immense IMAX-scherm. Eind dit jaar kunnen bioscoopbezoekers ook kennismaken met de 4DX-technologie (denk aan bewegende stoelen en wind in je haren).