Belgian Marketing Awards: Alken-Maes, Brauzz en Lise Conix (Torfs) zijn de winnaars

FacebookTwitterLinkedIn

Alken-Maes, Brauzz en Lise Conix zijn de winnaars in de drie categorieën van de Belgian Marketing Awards. De uitreiking van de derde editie vond plaats tijdens een feestelijke avond op 9 november bij Deloitte.

Brouwerij Alken-Maes werd bekroond tot Belgian Marketing Company of the Year. Het volgt Alpro op en haalde het van HR- en facilitypartner ITZU en toerismeorganisatie Visit Brussels.

Een mooie case die aantoont dat marketing zo veel meer is dan het hokje communicatie”, vindt juryvoorzitter Anouk Lagae (CEO Accent). “Het bedrijf vertrekt van het lokaal merk Cristal om de hele waardeketen te herbekijken en duurzame initiatieven te nemen. Ik denk aan het aanpassen van het brouwproces en het voorzien van zonnepanelen op het bedrijfsgebouw. Dit bedrijf toont aan dat marketing inspraak kan hebben in het hele bedrijfsproces als je het op een goede manier aanpakt.

In de categorie Belgian Young Marketing Company of the Year was de overwinning voor Brauzz, een klein bedrijf van duurzame schoonmaakmiddelen. Het is zo de opvolger van Kazidomi en ging Dripl (fabrikant van gezonde en verpakkingloze dranken) en Komrads (dat duurzame sneakers maakt) vooraf.

Anouk Lagae: “In deze categorie hebben we een uitgesproken winnaar, waarmee ik niets slechts wil zeggen over de kwaliteit van de twee andere cases. De oprichters zijn in een zeer mature en relatief unsexy sector gedoken zonder enige ervaring bij grote bedrijven. Als startende entrepreneurs met zeer beperkte middelen, ook voor research, gaan ze zeer analytisch KPI- en consumentgedreven te werk. Voor mij is dit een mooie combinatie van art & science.

Lise Conix, huidig CMO, maar vanaf 2023 CEO van Torfs, haalde het tot slot in de categorie Belgian Marketing Leader(ship) of the Year voor Lieve Pattyn (EG) en Mélanie Decelle (Spadel).

In deze categorie lagen de drie kandidaten dicht bij elkaar”, verduidelijkt Anouk Lagae de keuze. “Het zijn drie prachtige persoonlijkheden. De keuze voor Lise Conix heeft een aantal redenen: ze trekt al tien jaar de duurzaamheidskaart van binnenuit en ze zet sterk in op de winstgevende webshop zonder daarbij de human care uit het oog te verliezen. Daarnaast innoveerde het bedrijf tijdens de coronapandemie sterk met het toevoegen van lifestyle en fashion producten, waardoor de frequency van de shopping trips de hoogte inging. Verder slaagde Torfs erin om van een eigen care-initiatief voor hun medewerkers – de Foertdag – een maatschappelijk begrip te maken en tot slot is het mooi te zien dat ze nu doorgroeit tot CEO. Ze is een typevoorbeeld van de moderne leiderschapsstijl, waarbij het niet om ego, maar om eco draait.

Anouk Lagae toont zich tevreden met dit palmares: “Ik heb heel veel hoop. Marketeers dragen een verpletterende verantwoordelijkheid om deze wereld een beetje beter te maken en het is prachtig om te zien dat heel wat bedrijven die stappen al zetten. Vandaar mijn oproep aan alle moedige marketeers met een missie: ‘change your company or if you can’t, change company.’ Help om die hoopvolle verhalen te verspreiden, want angst overheerst vandaag de media. En besef dat elke euro die je uitgeeft, bewust een stem is voor een betere wereld. Dus steun bedrijven die aan meaningful marketing doen.

De Belgian Marketing Awards zijn een initiatief van ACC, BAM, BABM, BMMA, CUBE, UBA en UMA, in samenwerking met Deloitte, Trends en Kanaal Z.