Beheersovereenkomst VRT: Dotatie openbare omroep daalt tot 258 miljoen euro

FacebookTwitterLinkedIn

De overheidsdotatie van de VRT daalt tot 258 miljoen euro in 2025. Dat blijkt uit de beheersovereenkomst die werd besproken op de Raad van Bestuur van de openbare omroep. Gelijktijdig zat ook de Vlaamse regering virtueel samen om de overeenkomst goed te keuren.

Sterke digitale ontwikkeling

Tussen 2007 en 2019 daalde de dotatie al van 296,4 miljoen euro naar 267,6 miljoen euro. Binnen vijf jaar zal de omroep het met 258,39 miljoen moeten doen. Samen met een aantal andere besparingen, krijgt de VRT in de loop van de beheersovereenkomst 25,1 miljoen euro minder publieke middelen. Dat zal keuzes, hervormingen en interne en externe efficiëntiewinsten noodzakelijk maken, waarschuwt de beheersovereenkomst. Tegelijk komt er wel een eenmalige toelage van 16 miljoen om het transformatieplan te ondersteunen.

Benjamin Dalle, Vlaams Minister van Media & Jeugd: “Deze nieuwe beheersovereenkomst van de VRT is een quantumsprong naar een digitale toekomst. Daarnaast is er ook een grote focus op jongeren. De VRT moet voortaan 65 procent van de jongeren bereiken met haar nieuwsaanbod. Dat is bijzonder ambitieus, omdat nog maar een kwart van de jongeren lineair naar nieuws kijkt.”

Frederik Delaplace, CEO van VRT: “We plannen een “radicaal digitale” omslag die de omroep moet helpen de komende vijf à tien jaar relevant te blijven bij de 6,5 miljoen aandeelhouders. We blijven het maken van radio en tv koesteren, maar we kunnen niet negeren dat de Vlaming media op een andere manier consumeert. Er is een onwaarschijnlijk snelle evolutie bezig, en daarin willen we onze medewerkers meekrijgen.”

Dalle beklemtoonde samen met Delaplace het belang van samenwerking in deze “marktversterkende” beheersovereenkomst. “Samenwerken, maar iedereen – de private omroepen, de externe productiehuizen… – doet dat vanuit de eigen sterkte”, zei hij.

Dat samenwerken zal er onder meer, ietwat verrassend, komen op het vlak van reclame. De VRT ging akkoord met een reclameplafond van 78 miljoen euro, maar er komt een marktindex in overleg met de private media. Als de marktindex stabiel blijft of daalt, wordt het plafond van de VRT op hetzelfde niveau gehouden. Stijgt de index, dan mag de VRT extra inkomsten werven, maar minstens een derde daarvan moet worden geïnvesteerd in externe productie. Volgens Dalle zit de concurrentie op reclamevlak vooral internationaal, en niet tussen de VRT en andere mediabedrijven.

Benjamin Dalle: “Men denkt bij externe productie terecht aan tv-productie, maar er moet ook minstens 500.000 euro naar externe audioproductie gaan. Dat is een vertienvoudiging. Door coöperatie kan de VRT er bovendien in slagen om meer advertentie-inkomsten te verkrijgen. Ik ben overtuigd dat groeien het beste kan als er met de andere media wordt samengewerkt rond bijvoorbeeld technologie en aanbod. Het is een marktversterkende maatregel.”

VRT NU en VRT NWS

De beheersovereenkomst bevat ook de nieuwe regels voor het digitale platform VRT NU. Dat mag geen previews van internationale aangekochte fictiefilms en -reeksen meer aanbieden. Bij lineaire uitzendingen mag VRT NU wel alle afleveringen tegelijk aanbieden, maar slechts na afloop van de uitzending van de eerste aflevering van de reeks.

Benjamin Dalle: “Dat is de enige beperking voor VRT NU omdat we van oordeel zijn dat het geen kerntaak is van de openbare omroep. De eigen fictiereeksen mogen wel in preview worden aangeboden, maar er kan ook worden gekozen voor een samenwerking met bijvoorbeeld het Vlaamse streamingplatform Streamz.”

Frederik Delaplace: “We moeten keuzes maken en door mee te stappen in Streamz kunnen we bijvoorbeeld fictie van internationaal niveau, zoals “Undercover”, blijven produceren. Er wordt vaak gepraat over de centen, maar de belangrijkste boodschap is dat we dit bedrijf meenemen in de ingrijpende systemische evolutie die de media doormaken. In die omslag naar het digitale wordt VRT NU essentieel, dat is de grootste plus in de nieuwe beheersovereenkomst want we krijgen de middelen om dat kanaal verder te ontwikkelen. De enige afspraak is dat het niet de anti-Streamz wordt.”

De nieuwswebsite VRT NWS moet meer gaan focussen op audio en video, een vraag die al lang leeft bij onder meer de krantenuitgevers. Die beschouwen de VRT-website als oneerlijke concurrentie. Volgens de nieuwe overeenkomst moet 55 procent van de items op VRT NWS duidelijk gerelateerd zijn aan het audio- of video-aanbod. Tegen 2025 moet dat 65 procent worden. Er geldt wel een uitzondering voor items over geschiedenis, cultuur, wetenschap en factchecks.

Een laatste opvallend element uit de beheersovereenkomst is de controle op de partijdigheid. In de loop van volgend jaar gaat een “academische partner” daarmee aan de slag. “Maar daarvoor hebben we geen schrik, we zijn daar zelfzeker over”, besluit de CEO.

Bron: Belga.