BAM zet mee de schouders onder het ‘Hier Niet’ initiatief van VLCM

FacebookTwitterLinkedIn

Sociale media mag geen plek zijn waar haatspraak getolereerd wordt. Dat is de boodschap van het ‘Hier Niet’ charter, een initiatief van VLCM (de vereniging van sociale mediaprofessionals, dat de BAM ondersteunt.

Social media managers komen er dagelijks mee in aanraking: berichten op sociale netwerken van bedrijven en merken die als haatdragend beschouwd worden. Deze berichten, die social media managers moeten verwerken, kunnen een zware impact hebben op hen. Om deze reden, en niet toevallig op Community Manager Appreciation Day, publiceert VLCM, de Vlaamse vereniging van community managers, het ‘Hier Niet’ charter.

Wat houdt het charter in?

Het ‘Hier Niet Charter’ wil enkele huisregels vastleggen als het gaat over online reacties. Concreet legt het uit wat wel kan op sociale media en wat precies begrepen wordt onder haatspraak. Daarnaast biedt het ook enkele handvatten voor social media managers om te leren omgaan met haatspraak. Bovendien biedt het charter ook een handleiding aan die bedrijven kan helpen bij het opstellen van een gedragscode voor gebruikers.

BAM doet mee

Verschillende bedrijven en organisaties ondertekenden het charter. Naast o.a. Proximus, Publicis Groupe, bpost en Telenet zet ook BAM zich volop achter het initiatief van VLCM. Op die manier wil BAM alle marketeers bewustmaken dat er voor haatspraak geen plaats is binnen communicatie. Daarnaast hoopt BAM ook dat alle marketeers helpen bij het verspreiden van de boodschap in het charter.