BAM werkt standaarden uit voor digital out-of-home

FacebookTwitterLinkedIn

Na standaarden voor banners en video ads heeft BAM via zijn expert hub International Standards nu ook technische specificaties uitgewerkt voor advertenties op digitale schermen (digital out-of-home).

BAM, de vertegenwoordiger van IAB in ons land, staat al langer in voor de standaarden voor online reclame. Door een consensus over de formaten van de banners en videos gaan de initiatiefnemers (zowel uitgevers, regies als creatieve bureaus) een wildgroei aan formaten tegen, waardoor de productiekost voor de klant/adverteerder beperkt wordt. Deze standaardisatie zorgt daarnaast voor een efficiëntere opvolging en invulling van online campagnes.

Nu zijn de standaarden uitgebreid naar digitale schermen. Dat als gevolg van de samenwerking tussen de voornaamste OOH-spelers, waaronder Clear Channel, JCDecaux, Kinetic en Publifer.

De specificaties geven mee aan welke technische voorwaarden DOOH-ads moeten voldoen: formaat, duur van de spot, gebruik van audio, gewicht van het bestand, enzovoort. Naast enkele algemene specificaties zijn er details voor de drie verschillende categorieën van formaten: verticale schermen, landscape schermen en impact screens. Telkens zijn een aantal formaten mogelijk.

Alle informatie over deze standaarden is gepubliceerd op www.iabstandards.be. Later op het jaar wordt daar nog een glossary met de gebruikte termen aan toegevoegd.