Analyse CIM-resultaten door Newsworks Belgium: Digitaal zorgt voor groei bij de Belgische nieuwsmerken

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft vandaag de cijfers over 2015 vrijgegeven van de betaalde verspreiding (print en digitaal) van de dagbladpers. Samen met de gratis webtrafiek naar PC, tablet en smartphones laten deze cijfers toe het totaalbeeld te schetsen van de Belgische nieuwslevering, door merken die een papieren titel als basis hebben.

 

Het algemene beeld is positief. Tegenover een lichte daling van -1,6% van de betalende verspreiding staat een sterke stijging van het aantal unieke browsers met +18,9%. Het is duidelijk dat de nieuwsmerken beschikken over een steeds groter wordend aantal van contactpunten.

 

Ook binnen het betalende deel stijgt het aandeel van het “digitaal lezen van papier” (van een pdf of een verrijkte versie) en klokt af op 7,8% van de totale verkoop, dat is een stijging van 37% ten opzichte van 2014. Het gebruik van schermen om de rijke inhoud van de newsbrands te beleven heeft dus steeds meer bijval.

 

Op 1 jaar tijd is het gratis websites gedeelte (op alle platformen) doorgestegen tot een totaal van dagelijks 4,8 miljoen unieke browsers. Deze stijging geeft zelfs niet het volledige beeld weer, want alle trafiek die via “apps” komt is nog niet opgenomen terwijl deze vorm van verspreiding steeds meer opgang maakt omdat hij toegankelijker is voor de gebruiker.

 

 

We vermelden nog graag de laatste CIM bereikcijfers van september 2015 wat betreft het netto bereik “Total brand”. In totaal komen dagelijks 5.529.800 personen in contact met één van de platformen van de nieuwsmerken, een stijging met 7% ten opzichte van de publicatie een jaar ervoor.