AMMA 2021: Een blik op de 5 genomineerden in de categorie ‘Best Creative Media Use’

FacebookTwitterLinkedIn

De prestigieuze Annual of Master in Media Awards, beter gekend als de AMMA, vinden dit jaar virtueel plaats op donderdag 20 mei. Voor de editie 2021 van de AMMA werden 110 dossiers ingediend in 13 categorieën die elk betrekking hebben op een specifiek domein van de media-expertise.

Vorige week kon u de genomineerden ontdekken in de categorie ‘Best Media Strategy’. Deze week staan de 5 genomineerde cases in de categorie ‘Best Creative Media Use’ centraal.

Bebat met ‘the pachamama challenge’

Gezinnen met kinderen hebben gemiddeld 42 gebruikte batterijen in huis. Bebat wilde deze gezinnen helpen dit aantal te verminderen en hen aanmoedigen om te recycleren. Hoe wilden ze hierin slagen? Door een ‘360 media approach’-campagne te lanceren en door samen te werken met een hele reeks partners zoals influencers, artiesten, het tv-programma The Voice Kids Vlaanderen, enz.

Om de campagne succesvol te maken waren er 4 benodigdheden: een popster, een liedje, een tv-programma en een medium naar keuze. De keuze viel op de zangeres Slongs wiens persoonlijkheid het mogelijk maakte om een ​​groot publiek te bereiken vermits ze naast rapster, ook coach was in The Voice Kids Vlaanderen en zich inzet voor het milieu. Bebat lanceerde tijdens The Voice Kids Vlaanderen het lied ‘Pachamama’, geschreven door Slongs, dat een sterke boodschap bevatte die ook door het merk wordt ondersteund. Deze titel was het uitgangspunt en de rode draad van de campagne.

Bebat wou met de campagne alle kinderen van Vlaanderen bereiken via paid en non-paid media. Bebat kon rekenen op zichtbaarheid via ‘branded billboards en jingles’ en ‘brand integration’ in The Voice Kids, in interviews met Slongs op de radio, in native content, in een TikTok-challenge en via een online stream.

De campagne miste zijn effect niet. De inzameling van batterijen steeg met 4% in scholen en met 9% in de retailsector. De Top of Mind Awareness steeg sterk en ook de ‘Aided Brand Awareness’ klom boven de 90%. Er werden 6 miljoen impressies verzameld via native content en 300.000 views op Instagram en Tiktok. Er werden ook 140.000 streams geregistreerd, wat het mogelijk maakte om een ​​perceel van 2500 m² te herbebossen.

Havas Media voor Devos Lemmens

‘Een voedingsmerk promoten tijdens de kerstvakantie van 2020 toen gezinsmaaltijden niet waren toegestaan.’ Dat was de uitdaging die Devos Lemmens is aangegaan in samenwerking met Joe en NRJ. ‘Provide the brand with high awareness en likeability’ zijn de twee KPI’s die het merk voortdurend centraal plaatst. Om deze te bereiken moest er in 2020 ingezet worden op een eindejaarstraditie die niet werd beïnvloed door het coronavirus: kerstmuziek.

Samen met DPG Media en RMB werd een campagne ontwikkeld. Luisteraars moesten stemmen voor hun favoriete kerstliedjes en konden hiermee een prijs winnen (een fondueset en een assortiment Devos Lemmens sauzen). De campagne werd uitgerold via trailers over de wedstrijd, merkquotes op de radio, zichtbaarheid op websites en social media, en een verwijzing naar het merk op de radio tijdens de livegesprekken met de wedstrijdwinnaars. De stemmen van Devos en Lemmens waren te horen tijdens de Joe Christmas Top 100 en tijdens de Fous du Soir op NRJ. Het duo nam een ​​sketch op die werd uitgezonden tijdens de programma’s. Elke dag gaven ze, met een flinke dosis humor, commentaar op drie van de uitgezonden hits. Een originele manier om het merk te integreren in de redactionele content van de radio.

De campagne zorgde voor een stijging van 21% ad-impact in december in het noorden. Daarnaast was er een stijging van 20% van het aantal deelnemers aan een NRJ-competitie in het zuiden van het land. Tot slot werden er ook 10% meer sauzen verkocht in december 2020 ten opzichte van een jaar eerder.

Wavemaker met de ‘Mikado Spoiler Alert’ voor Mikado

‘Mikado, the official partner of tv shows moments’, met die baseline profileert Mikado zich als de ideale versnapering tijdens een avond televisiekijken. Tijdens deze campagne wou Mikado nog een stap verdergaan. Naast het bereiken van hun vast publiek, families met kinderen, wilden ze ook jongvolwassenen bereiken. Daarnaast wilden ze de associatie tussen het merk Mikado en het kijken naar tv-shows versterken. De uitdaging voor Wavemaker: Hoe relevant zijn voor fans van tv-shows?

Voor fans van tv-shows is één van de meest vervelende dingen ‘spoilers’. Als ‘officiële partner’ wou Mikado zich profileren als een ‘anti-spoil defender’. Het zorgde voor de lancering van de ‘Mikado Spoiler Blocker Plugin’ in Chrome en Firefox. Via keywords in Talkwalker werden enkele series bepaald die het meeste ‘buzz’ creëerden op het moment van de campagne. Zo werden alle artikels over 25 populaire series geblokkeerd op 11 websites. In de plaats werd een advertentie getoond van Mikado, gecombineerd met content over een populaire serie maar zonder cruciale informatie prijs te geven.

Klara De Mars, Digital Expertise Lead bij Wavemaker: “Met deze campagne voegden we een ‘local creative’ toe aan de internationale positionering van Mikado als ‘the official partner of tv shows moments’. Dit hielp ons de betrokkenheid van het Belgische publiek te vergroten door hun favoriete tv-shows te integreren in de advertenties. Dit alles door gebruik te maken van smart data en hen de mogelijkheid te bieden om online spoilers te vermijden dankzij onze nieuwe plug-in. De Mikado Spoiler Blocker Plugin was een wereldprimeur: de eerste plug-in die inhoud uit zoveel series in 3 talen blokkeerde, zowel in Chrome als in Firefox.”

De Vloer met ‘Missing Fans’ voor RBFA en Child Focus

Door de coronacrisis werden er in 2020 geen fans toegelaten bij wedstrijden van de Rode Duivels. De Vloer lanceerde in samenwerking met The Royal Belgian Football Association en Child Focus een campagne om de verdwijning van Théo Hayez opnieuw onder de aandacht te brengen. Tijdens de wedstrijd tussen België en Denemarken in november 2020, werd er een digitale tifo getoond van de verdwenen jongen.

De wedstrijd werd bekeken in meer dan 60 landen, inclusief Australië waar Théo voor het laatst gezien werd. De tifo verscheen ook primetime in nieuwsuitzendingen en in de headlines van kranten overal ter wereld.

Heidi De Pauw, Algemeen Directeur Child Focus: “Heel wat Belgen en andere nationaliteiten bekeken deze internationale wedstrijd. Daarom lanceerden we deze actie. We geven nooit de hoop op om toch die ene tip te krijgen en een antwoord te kunnen geven aan de ouders. Tijdens de lockdown moesten de Rode Duivels spelen zonder publiek dus dat was een gelegenheid om deze langdurige verdwijning onder de aandacht te brengen én even stil te staan bij al de kinderen die vandaag gemist worden.”

Maxus met ‘Sunset at Home’ voor Proximus

Om de bevolking een hart onder de riem te steken en hen te overtuigen de moed erin te houden na zeven weken lockdown, nam telecomprovider Proximus nationale televisie even over. Op donderdag 30 april 2020 rond 21.00 uur werden programma’s op de Belgische commerciële zenders RTL en VTM onderbroken om de zonsondergang aan de Belgische kust uit te zenden. Sinds het begin van de lockdown hadden Belgen hun geliefde badplaatsen namelijk niet meer kunnen bezoeken. De 90-seconden durende spot werd ook live uitgezonden op Facebook en Instagram.

Dit initiatief van Proximus en mediabureau Maxus maakte deel uit van de #NoLimitsAtHome-campagne. Meer dan 200.000 euro earned-media werd gegenereerd in slechts 1 dag. Daarnaast bekeken 2.5 miljoen mensen de spot waardoor Sunset at Home het 4e best bekeken ‘programma’ van die dag was.

Alle presentaties van de genomineerde cases binnen de categorie ‘Best Creative Media Use’ zijn hier te bekijken.

Alle genomineerden van de AMMA zijn terug te vinden op Ammastream.be.