AMMA 2021: De genomineerden in de categorie ‘Innovation & Development’

FacebookTwitterLinkedIn

De prestigieuze Annual of Master in Media Awards, beter gekend als de AMMA, vinden dit jaar virtueel plaats op donderdag 20 mei. Voor de editie 2021 van de AMMA werden 110 dossiers ingediend in 13 categorieën die elk betrekking hebben op een specifiek domein van de media-expertise.

In de categorie ‘Innovation & Development’ zijn er 5 cases genomineerd. Wij stellen hieronder alvast de overige 4 cases even aan u voor. Ook JCDecaux maakt in deze categorie kans op een AMMA met hun case Programmatic OOH : JCDecaux pDOOH powered by VIOOH.

Semetis voor Ardennes-Étape: Predictive user scoring

De missie van Ardennes-Étape is om gebruikers te helpen de Ardennen te ontdekken door lokale eigenaars en reizigers met elkaar in contact te brengen. Maar consumenten kunnen vandaag kiezen uit enorm veel platformen wanneer ze op zoek gaan naar vakantiewoningen zoals Air B&B, Booking.com, Belvilla. Ardennes-Étape besloot op te vallen door een gepersonaliseerd aanbod en een exclusieve ervaring aan te bieden.

Om dit doel te bereiken, moest het bedrijf verschillende tools invoeren waardoor de gegevens geïnterpreteerd konden worden als de stem van de gebruikers. Samen met Semetis deed het een beroep op data-experts (ingenieurs en analisten) binnen het marketingteam. Het team maakte gebruik van Google Cloud en machine learning om bepaalde minder geboekte regio’s te promoten, de organisatie van het platform te optimaliseren en de behoeften van de klant beter te analyseren.

Semetis en Ardennes-Étape merkten zo bijvoorbeeld op dat Nederlanders 40% meer de voorkeur geven aan sauna’s dan andere gebruikers. Daarom werd de boekingsmodule voor elk gebruikersprofiel aangepast. Ardennes-Étape stelt data centraal om een optimale ​​persoonlijke ervaring te garanderen. Met hun tool is het mogelijk geworden om te voorspellen of een bezoeker al dan niet een accommodatie zou boeken, om verwachtingen te identificeren op basis van verschillende criteria en om de conversieratio te verhogen. Zo wordt het platform steeds aangepast aan elk gebruikersprofiel om een ​​unieke en gepersonaliseerde ruimte aan te bieden.

De Productiepartners voor Famework: Integratieplatform tussen merken en content makers

Door een veranderend medialandschap en een veranderende mediaconsumptie slagen merken er niet altijd in hun target audience te bereiken. Het integratieplatform Famework, een initiatief van De Productiepartners, biedt hiervoor een oplossing aan.

Elk merk streeft ‘fame’ na en tegelijkertijd kan content versterkt worden door de aanwezigheid van een merk. Famework brengt merken in contact met content waar ze zich in de spotlight kunnen plaatsen bij de juiste doelgroep. Dit partnership kan zich situeren binnen verschillende domeinen zoals audiovisueel, live, sport, print en personalities.

Via kwalitatieve matches komen ze tot een succesvolle merkintegratie, waarbij ze zich baseren op de specifieke wensen qua data-analyse, financiële return en internationale mogelijkheden.

AdSomeNoise voor Exterioo (Overstock Garden): Cookieless advertising

Tijdens de eerste lockdown moesten de winkels verplicht de deuren sluiten. Dit riep een hele reeks vragen op in termen van verkoop en levering. De digitale verkoop trad op het voorplan als dé oplossing om de verkoop enigszins te stimuleren. Op basis van eerdere campagnes wist AdSomeNoise dat online video’s ‘sales funnels’ genereerden.

Het bureau schakelde over op een programmatic videocampagne om aan de vraag van zijn klant Exterioo te voldoen. De NPO-websites (Nederlandse Publieke Omroep) laten echter geen third-party cookies toe, waardoor het onmogelijk werd om de target audience te bereiken en gebruik te maken van programmatic advertising.

Hierdoor besloot AdSomeNoise om een audience te creëren gebaseerd op de mediaconsumptie van de gebruikers op de netwerken. Dit bracht hen op de hoogte van de ‘current interest’ van de gebruikers. Bovendien kon dit naadloos worden geïntegreerd met fitst-party data, in alle veiligheid, zonder misbruik te maken van de persoonlijke gegevens van de gebruiker. 100% in overeenstemming met de GDPR-regelgeving.

Resultaat? Alle KPI’s werden ruimschoots overschreden. Maar vooral, AdSomeNoise toonde met deze campagne aan dat er wel degelijk een betere toekomst mogelijk is voor programmatic advertising.

UMA met de UMA Digital Benchmark: Some transparency at last!

De Digital Benchmark van UMA moest een antwoord bieden op de vraag “Waar sta ik in vergelijking met mijn concurrenten?”. Als antwoord deed UMA een transparante en strikt vertrouwelijke berekening van de netto-investeringen in euro, opgedeeld per digitaal kanaal en per sector.

De benchmark kwam tot stand op basis van de declaraties van de UMA-leden van hun netto media-investeringen, exclusief technische kosten en vergoedingen. De gedeclareerde investeringscijfers van alle UMA-leden zijn door een externe consultant in strikte vertrouwelijkheid geaggregeerd in een eindrapport. De UMA zorgde er met deze benchmark voor dat de markt voor het eerst inzicht kreeg in een nauwkeurige en vooral representatieve meting van het gewicht van de digitale kanalen in de totale media-investeringen in ons land. De berekening is gebaseerd op harde gegevens en niets anders.

De informatie heeft betrekking op 44 verschillende economische sectoren en hoopt verder uit te breiden. De gegevens zijn openbaar en dus volledig transparant. UMA is overtuigd dat het op een realistische manier gereageerd heeft op een behoefte van de markt, door informatie te verstrekken die consistent is met de marktgegevens. Deze kunnen per digitaal kanaal worden gebruikt en gespecificeerd. UMA benadrukt nogmaals dat “deze benchmark het resultaat is van coalitie met als belangrijke pijlers goede wil en transparantie. Een voorbeeld voor de sector in België.”

Alle presentaties van de genomineerde cases binnen de categorie ‘Innovation & Development’ zijn hier terug te vinden.

Alle genomineerden van de AMMA zijn terug te vinden op Ammastream.be.