Laden Evenementen

CommPass Cycle Essentials: Media

17:30 - 20:30
FacebookTwitterLinkedIn

De cyclus “Media Essentials” is een echte basiscursus die een globaal én actueel overzicht geeft van de media in België, traditioneel zowel als digitaal. Het is belangrijk om voldoende kennis te hebben van de specifieke begrippen van het mediavak. Het traditionele jargon van bereik, selectiviteit, GRP en OTS werd met de opkomst van de digitale media aangevuld met een hele reeks nieuwe termen.

De eerste 2 lessen van de “Media Essentials” gaan in op de definities, de betekenis en het gebruik van alle media begrippen. Gezien er grote verschillen zijn in jargon behandelen we “traditionele metrics” en “digitale metrics” apart. Er zal ruimte zijn voor oefeningen om de theoretische uitleg te toetsen aan de praktijk. Daarna zullen alle media de revue passeren, zowel de “traditionele media” als de “digitale media”. We moeten dit relatief bekijken, want alle media hebben immers in mindere of meerdere mate te maken met digitalisering, en dat zal zich de volgende jaren alleen maar doorzetten.

Bij het overlopen van elk mediumtype zal er aandacht zijn voor de nieuwe mogelijkheden die digitaal heeft gebracht, en die de mediaconsumptie in meer/mindere mate beïnvloeden. Van elk mediumtype wordt een overzicht gegeven van het landschap, de eigenschappen, de mogelijkheden en de data die gebruikt worden in het planningsproces. Verder is er aandacht voor de creatieve aspecten, de impact, de sterke/minder sterke eigenschappen en de strategische overwegingen bij de keuze van het medium.

Elk medium zal ook worden toegelicht met de mogelijke toepassingen in de lokale en regionale strategieën.Er is tot slot een les voorzien die weergeeft hoe alle digitale touchpoints in de praktijk ingezet worden. Hier vertrekken we eerder vanuit formaten dan vanuit media, en is het onderscheid eerder display / video / infeed etc…

De cyclus omvat 8 avondsessies van 17u30 tot 20u30.

Programma

  • Les 1: Digital Media Metrics – Stéphanie Radochitzki (Mediabrands)
  • Les 2: Traditional Media Metrics – Wout Dockx (Mediaman)
  • Les 3: Out Of Home: het oudste medium vindt zichzelf opnieuw uit  Jos Van Campenhout (Outsight)
  • Les 4:
    • Newsbrands: a multiplatform challenge – Bruno Liesse (Newsworks)
    • Cinema: naar een digitale totaalbeleving – Patrick Van Dijck (Brightfish)
  • Les 5: Van TV naar video: meer schermen, meer niet-lineair kijken – Ludovic de Barrau (IP Belgium)
  • Les 6:
    • De evolutie van magazines naar engagement platformen – Francia Neirinck (MAG Advertising)
    • Radio: audio is always on – Jo Snoeckx (DPG Media)
  • Les 7: Social Media – Elliot Steed (Ogilvy Social.Lab)
  • Les 8: Digital Touchpoints: de enige constante is de verandering – Damien Nicolas (Serviceplan Group Benelux)