
Ads & Data gaat als eerste in België in zee met de verrijkte versie van LiveRamp’s Clean Room. Met deze uitgebreide oplossing biedt Ads & Data beveiligde toegang tot haar data of die van haar partners. Dit maakt dat Ads & Data nu klaar is om met elke adverteerder campagnes op te zetten op basis van hun eigen database.
Nu third party cookies grotendeels verdwijnen, groeit het belang van first party data enorm. Dankzij data clean room platforms kunnen adverteerders hun eigen data gebruiken voor campagnes die ze bij Ads & Data aankopen. Omwille van een strenge wetgeving en de veiligheidsrisico’s om data te delen, is het aangewezen om gebruik te maken van data clean rooms. Om met verschillende data clean room platforms te kunnen werken, heeft Ads & Data beslist om naast het eerder aangekondigde partnership met InfoSum, ook een samenwerking aan te gaan met LiveRamp’s Clean Room.
Dit maakt dat voortaan elke adverteerder bij Ads & Data kan aankloppen voor een database gestuurde campagne: niet enkel adverteerders die verbonden zijn met LiveRamp of InfoSum, maar ook adverteerders die geen gebruik maken van data clean room technologie. Elk van deze technologieën ontsluit data van samenwerkende partners op een zeer veilige manier, volledig conform de GDPR-wetgeving.
Wat LiveRamp’s Clean Room uniek maakt, is dat de data van de verschillende bedrijven (de adverteerder, Ads & Data, de partners van Ads & Data) in hun oorspronkelijke omgeving blijven en van daaruit een directe verbinding wordt gemaakt om de matching succesvol uit te voeren.
Nu dit mogelijk is, zal Ads & Data in 2025 samen met een selecte groep van adverteerders deze manier van werken testen en de impact van data meten.
Jochem Vermeiren, Initiative Lead User Data Ads & Data: “LiveRamp’s multi data clean room oplossing stelt Ads & Data in staat om met elke adverteerder veilige datasamenwerkingen op te zetten op een gedecentraliseerde manier. Onze DPO was erg enthousiast over deze nieuwe technologie, aangezien het de legale complexiteit vereenvoudigt. Wij zijn bij Ads & Data dan ook verheugd om als eerste bedrijf in het Belgische medialandschap de verrijkte versie van LiveRamp’s Clean Room aan onze lijst van technische partners toe te voegen.”
Kevin Kielbaey, Head of LiveRamp Benelux “Meer dan 450 van ’s werelds grootste adverteerders maken gebruik van het LiveRamp Data Collaboration Platform en Ads & Data zal een cruciale rol spelen om de grootste adverteerders in België te helpen snel resultaten te boeken dankzij transformerende datasamenwerkingen en partnerships. De interoperabiliteit van LiveRamp zal een belangrijke rol spelen voor deze adverteerders, net als de naadloze activatie van het platform op ons eersteklas netwerk, waardoor betere connectiviteit, uitgebreide metingen en uiteindelijk betere resultaten mogelijk worden.”