Actieweek moet Vlamingen aan de digitale radio krijgen

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Van 12 tot 16 november organiseren alle Vlaamse landelijke radiozenders een actieweek die luisteraars moet overtuigen om over te stappen op een digitaal toestel. De uitzendingen via de FM-band zijn immers weldra verleden tijd. “Ik heb geen hoge verwachtingen van de nulmeting die afgelopen zomer werd gegund”, zei mediaminister Sven Gatz (Open Vld) donderdag in het parlement na een vraag van Karin Brouwers (CD&V). “De eerste meting zal waarschijnlijk aan de zeer lage kant liggen.”

Als het digitale luisteren meer dan 50 procent behaalt, krijgen de radiozenders nog een overgangsperiode die geschat wordt op 2 jaar. Bij de aankondiging van de switch-off werd gemikt op 2022-2023. Daarna worden de FM-uitzendingen definitief stopgezet.

Volgens Gatz wordt er echter nog steeds niet veel digitaal geluisterd. Alle landelijke zenders zijn nochtans al te vinden op DAB+ en de dekking zou voldoende moeten zijn. “Nu beginnen we echt aan de stap waar het om draait, namelijk de communicatie, de publiciteit en het betrekken van de retail en de autosector”, aldus Gatz. “Mensen zullen zich er hopelijk de komende maanden van bewust worden dat het digitale radiotijdperk eraan komt. Wanneer een aantal mensen een digitale radio onder de kerstboom zou vinden, zal pas doordringen dat er iets met het radiolandschap aan de hand is en dat er iets verandert.”

Tijdens de actieweek zullen de VRT-zenders en de commerciële zenders Qmusic, Joe en Nostalgie ruim aandacht besteden aan de evolutie van FM naar digitale radio. Voor de lokale zenders blijft het bang afwachten of er voor hen plaats is in het DAB-landschap. “Ik vrees dat dat een vraag zal zijn voor de volgende minister van Media”, zegt Gatz. Zelf heeft hij “de grootste twijfels” of er plaats is voor iedereen.

Bron: Belga.