Absoluut wordt Bridgeneers: Vlaams ondernemerschap waar duurzaamheid en maatschappelijke meerwaarde centraal staan

FacebookTwitterLinkedIn

Na 18 jaar en bijna volwassen te zijn geworden, kiest communicatiebureau Absoluut voor een nieuwe naam. Samen met zusterbedrijven Absoluut Zulu en Lake Nimble, gaan ze voortaan samen verder onder de naam Bridgeneers.

Piet Schepers, Client Services Director, legt uit: In de praktijk werkten we met onze zusterbedrijven al volledig geïntegreerd en met dezelfde strategische creatieve insteek. Maar het was voor ons ook belangrijk om een geïntegreerd verhaal te kunnen brengen naar onze klanten, wat we met Bridgeneers willen doen. Ook de perceptie dat Absoluut enkel werkzaam is in Vlaanderen, willen we met deze naamswijziging doorbreken.”

Ronny Schildermans, zaakvoerder en creatief directeur: “Het werd tijd om een volgende stap te zetten. Zoals vele Vlamingen zijn wij steeds blijven bijbouwen in onze tuin maar àchter onze gevel. In België, zeker in Vlaanderen, hebben wij een unieke positie in het communicatielandschap want wij zijn geen reclamebureau.”

Bruggen bouwen. Omdat het moeilijk is. Maar beter.

Sinds 5 jaar bouwde Absoluut aan een eigen ecosysteem met steeds meer capaciteiten in digital en marketing, en richtte ze onder de naam Bridgeneers een vestiging op midden in het hart van de advertising scene in Shoreditch, London. Onder die vlag gaat nu de hele groep verder.

Piet Schepers: “Ons Londens verhaal is gestart naar aanleiding van de Brexit. Er heerste toen veel onduidelijkheid omtrent de situatie en wat er juist ging gebeuren. We merkten ook een ‘gap’ tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland. Maar ook in die onzekere tijden is het belangrijk om als bedrijf te blijven communiceren. Vandaar de oprichting van Bridgeneers, zoals de naam het zegt wilden we bruggen bouwen.”

De missie en visie van het communicatiebureau wijzigen niet. Net als haar voorganger zal Bridgeneers altijd verbindingen leggen: tussen burgers en overheden, creatie en strategie, media en impact, gedurfde ideeën en harde marketingresultaten. Dit naar de businessfilosofie van ondernemer Édouard Remy, in wiens toren het communicatiebureau gevestigd is.

Ronny Schildermans: “Édouard Remy was een pionier in die benadering van bruggen bouwen. Hij verzoende industrie met cultuur, winst met sociale steun, onderwijs en gezondheid. De man is een voorbeeld. Hij had vast nooit gedacht dat zijn toren tot kantoren zou vervellen. En ook daar gaan we nu een volgende stap zetten.”

 ASAP: as sustainable as possible

Wat de positie van Bridgeneers uniek maakt, is de focus die gelegd wordt op duurzaamheid. Doorheen de jaren zijn ze gegroeid binnen de publieke sector en institutionele communicatie, en zijn ze een belangrijke speler geworden voor de overheid. Zo was het communicatiebureau recent nog verantwoordelijk voor de campagne achter ‘Coronalert’ en de cybersecuritycampagne voor Safeonweb.be ‘Paswoorden zijn verleden tijd’.

Piet Schepers: “Binnen de duurzaamheidsniche zijn wij een unieke speler die jarenlang bestendig gegroeid is. Want wij werken niet alleen voor de overheid of in de publieke sector, maar ook binnen B2B servicen wij alle klanten die duurzaam werken. Ondanks de huidige crisis loopt dat type communicatie wel verder in tegenstelling tot puur commerciële projecten die tijdelijk on hold worden gezet.”

Ronny Schildermans: “We hebben nooit een campagne gemaakt voor automerken. De meeste campagnes die wij doen gaan over dingen die je niet kan vastpakken: diensten, services, gedragsveranderingen en sensibilisering. We vertrekken vanuit een strategisch idee dat we uitwerken op verschillende domeinen.”

Vurig onafhankelijk met partnerships

Ook wat betreft de aanpak van een campagne zijn ze bij Bridgeneers uniek. Ze kiezen er bewust voor om niet zomaar media aan te kopen, maar willen er steeds iets extra aan toevoegen en op die manier een partnership creëren.

Piet Schepers: Wij doen niet aan pure media-buying als het ook budgetefficiënter of via een partnership kan. Ik geef een voorbeeld. 11.11.11 wilde zich mengen in het klimaatdebat en vroeg ons om een campagne op te starten. Maar hoe kan je in zo’n wijdverspreid debat nog een stem hebben en media-aandacht krijgen zonder mediabudget? We hebben toen een script geschreven voor een spot en gevraagd aan Michaël R. Roskam om die te regisseren. Hij maakte er een kortfilm van met onder meer Jan Decleir en Natali Broods. Het leverde een enorme media exposure op in heel Vlaanderen.”

Het succes van Absoluut trok verschillende potentiële investeerders aan, maar het communicatiebureau wil totaal onafhankelijk blijven.

Ronny Schildermans: “We zijn een aantal keren benaderd om in een netwerk te stappen maar dat interesseert ons niet. We moeten op dit moment aan niemand verantwoording afleggen en die vrijheid vind ik fijn. Wij zijn sinds vorig jaar trouwens lid en voorzitter van We Are, een internationaal netwerk van onafhankelijke agencies waar er vooral kennis en expertise wordt uitgewisseld.”

Het netwerk past helemaal in de plannen voor internationale expansie, hoewel België voor Bridgeneers het primaire doelgebied blijft.

Ronny Schildermans: Hoewel er veel agentschappen zijn voor een vrij kleine markt, kan je niet stellen dat die verzadigd is. Zeker niet binnen ons speelveld, waar ons aandeel blijft toenemen. Bovendien hebben we hier veel groeimogelijkheden omdat we nog nooit actief geprospecteerd hebben binnen de zakelijke markt. De voorbije jaren tekenden we evenwel de strafste groei op buiten de eigen grenzen. We hebben internationale campagnes lopen en ons kantoor in Londen bleek een belangrijke hefboom. Onder de nieuwe naam Bridgeneers willen we verder blijven groeien en bruggen bouwen, zowel nationaal als internationaal.”