10 jaar voor HR-markt herstelt, employer branding blijft cruciaal

FacebookTwitterLinkedIn

Contentmarketingbureau SPYKE en radio and music agency Studio Helsinki gingen dieper in op de arbeidsmarkt in een whitepaper die ook focust op het belang van employer branding. Daarin wordt duidelijk dat het belang van employer branding nog toeneemt: “Dat is meteen de reden waarom employer branding meer dan ooit belangrijk blijft. Door het dalende aantal mensen op de arbeidsmarkt, zullen de vacatures van heel wat knelpuntberoepen nog steeds moeilijk ingevuld raken. Talenten zullen bedrijven verlaten die tijdens en na de crisis van weinig daadkracht getuigen.

Volgens arbeidsmarktspecialist Jan Denys, Director Corporate Communications & Public Affairs bij Randstad en een van de arbeidsmarktspecialisten in ons land, zal het tien jaar duren voor de werkgelegenheidsgraad opnieuw het niveau van voor de coronacrisis bereikt. Dat zegt hij in een podcast in de reeks 1,5 Meter Sessies van SPYKE en Studio Helsinki. De impact van de Coronacrisis op de arbeidsmarkt begint zich steeds meer af te tekenen, met de eerste ontslagrondes bij bedrijven en een schatting van zo’n 200.000 extra werklozen tegen het einde van het jaar (volgens de Nationale Bank van België).

De werkgelegenheidsgraad lag begin dit jaar op 75% in Vlaanderen, 65% in Wallonië en 62% in Brussel. Dat het naar schatting tien jaar zal duren, heeft te maken met de daling van het aantal mensen op de arbeidsmarkt die er de komende jaren aankomt. Jan Denys: “Bij de vorige crisis, in 2008, nam de beroepsbevolking nog toe met 70.000 mensen per jaar. Nu zitten we aan 7.000.

De podcast is te beluisteren via www.anderhalvemetersessies.be of via de gekende podcastplatformen. De whitepaper van SPYKE en Studio Helsinki kan via www.spyke.be gedownload worden.